Bekransning av minnestøtta til Feragen «Skolemesterens konge»

n Tipptippoldesønn Andreas M. Feragen la ned blomster på familiegraven og Svein Harberg bekranset minnestøtta til Feragen.

nn Agder Høyre sin stortingsrepresentant Svein Harberg bekranset minnestøtten til «Skolemesterens konge» Andreas M. Feragen etter festgudstjenesten i Holt kirke 22.juli 2018. Det er 200 år siden Feragen sin fødsel 21. juli 1818.

n

Andreas M. Feragen hadde medaljene til sin tipptippoldefar på brystet. En borgerdådsmedalje og St. Olavs medalje av 1. Orden.

Støtten står på Holt kirkegård.n

n

Det er viktig å løfte frem store personligheter fra landsdelen, sier stortingsrepresentant Svein Harberg (H).

n

Harberg er imponert over hva Feragen har betydd for skolevesenet og samfunnsutviklingen den gang og ikke minst hva vi kan lære av arbeidet han har nedlagt den dag i dag. Feragen hadde sitt virke fram til han var vel 93 år. Feragen bodde i Holt i nær 66 år. Han gjennomgikk en klassereise fra fattig arbeiderklasseoppvekst i Trondheim til «Skolemesterens konge» som selveste kong Oskar II beæret ham med.

n

Svein Harberg bekranset Feragen sin minnestøtte på en verdig og minnerik måte. Måtte vi huske Feragen for det han var!

nnnn