Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) besøkte Sørlandet i dag 12.mars 2019

n n

nn DigitaliseringsministernNikolai Astrup besøkte Sørlandet i dag!

n

Det ble stor glede da digitaliseringsministeren besøkte Tvedestrand kommune i dag og fikk demonstrert «Appetitus» ved omsorgssenteret i kommunen. Alle rundt digitaliseringsministeren Nikolai Astrup (H) viste engasjement og var stolt av og vise hvor rasjonell denne «appen» var (Les dagens Tvedestrandspost på web).

n

Han reiste videre til UiA i Grimstad og ble introdusert om arbeidet med kunstig digital intelligens. Universitetet var veldig fornøyd med at vi nå har en egen digitaliseringsminister i Norge og at dette vil bli en støtte for universitetsmiljøet fremover. Vår minister Nikolai Astrup (H) har på rekord tid satt seg inn i sin rolle og vi forventer store digitale fremskritt fremover i hans ledelse.

n

Til slutt var ministeren på møte i Lillesand Høyre hvor han foreleste om: Digitalisering i offentlig forvaltning. Til tross for tettpakket program hele dagen for den nye digitaliseringsministeren her på Sørlandet, så hadde Nikolai en lett og begripelig tone for oss vanlige borgere. Han fikk alle til å være lydhøre og mye nytt om digitalisering ble presentert.

n

Han fortalte om satsingen som blir gjort i Norge i dag og at vi ligger foran bl.a USA der de fremdeles bruker sjekkhefte. Vi har bl.a Vipps, Nettbanktjenester og mobilapper knyttet til banktjenester. Digitaliseringsministeren fortalte om utrulling av 5G mobilnett og fortsatt fiberbygging i ikke kommersielle områder.

n

De statlige bevilgningene til bredbånd og 5G utbyggingen er balansert i forhold til private utbygger initiativ slik at utbyggingen fortsetter!

n

Det kom mange spørsmål fra tilhørerne. Der var tilhørere fra bl.a Skattedirektoratet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og IKT-Agder. I fra Tvedestrand Høyre møtte Arne Bjørnstad, Ole-Christian Gliddi og Arne Guddal.

n

Fylkesordførerkandidat (H) for det nye Agder, Arne Thomassen fulgte også nøye med og kom med interessante og relevante spørsmål til ministeren.n