Frivilligheten, viktig for Tvedestrand sin utvikling

Frivilligheten gjennom et mylder av organisasjoner er viktig for utviklingen av samfunnet. Dette gjelder også for Tvedestrand. Alle disse organisasjonene er med å skaper opplevelser og deltakelse både for unge og gamle.n n

nn Frivilligheten betyr svært mye for velferden i Norge og for å skape gode lokalsamfunn. Den fungerer som et lim i samfunnet.n
n

Tvedestrand Høyre er opptatt av at vi skal ha et rikt kultur-, idretts- og organisasjonsliv i kommunen. Dette er en viktig forutsetning for «det gode liv» og en vesentlig del av det å skape og bevare et godt lokalsamfunn. Et mangfoldig organisasjonsliv basert på frivillighet handler om kreativitet og opplevelse på tvers av identitet og tilhørighet, noe som også er viktig for integreringen.

n

Ny videregående skole med tilhørende idretts- og friluftsanlegg gir nye muligheter for kommunens innbyggere. Denne muligheten ønsker Tvedestrand Høyre å benytte seg av.n

Tvedestrand Høyre vil:

n
  • At alle barn og unge i kommunen får mulighet til å delta på minst én fritidsaktivitet.n
  • n
  • Å styrke støtten til idrettslag og foreninger i kommunen, både hva angår individuelle og lagbaserte idretter og både hva angår tradisjonelle og fremvoksende idretter.n
  • n
  • Videreføre samarbeidet med og støtten til «Kulturskolen Øst i Agder» og arbeide for at enda flere barn og unge kan få delta på de kulturaktiviteter som de foretrekker.n
  • n
  • Opprettholde og videreutvikle tilbudene «Den Kulturelle Skolesekken» og «Den Kulturelle Spaserstokken».n
  • n
  • Støtte fritidstilbud til barn og unge med andre interesser enn idrett, musikk og kunst.n
  • Videreføre ungdomsprosjektet i samarbeid med Den Norske kirke.n
  • n
  • Støtte sterkt opp om arbeidet til Tvedestrand frivilligsentral og andre frivillige organisasjoner, samt gi veiledning om hvordan organisasjoner kan søke om støtte.n
  • n
  • Styrke tilbudene fra, og aktivitetene knyttet til, biblioteket – herunder dets digitale tilbud.n
  • Støtte opp om Tvedestrands kulturelle fyrtårn. n
  • n
  • At Tvedestrand skal beholde egen kultursjef og styrke handlingsrommet for stillingen.n
n

Gjennom mange års frivillig deltakelse er kultur og idrettspolitikk en av mine hjertesaker. En stemme til Høyre vil hjelpe oss å oppfylle de ambisiøse ambisjonene vi har satt oss. Gjennom godt teamarbeid partiene imellom er jeg sikker på at vi skal kunne klare dette.

Birger Eggen

Leder av Tvedestrand Høyre og listekandidat