Gode pasientforløp for alle brukere. Det må være målet!

n n

nn Gode pasientforløpnfor alle brukere. Det må være målet!

n

For får år siden var jeg så heldig å bli med en delegasjon fra Omsorg og Rehabilitering, Oppfølgningsenheten og Fagforbundet til Listerregionen. Vi var med på omvisninger og fikk informasjon om deres arbeid rundt helse og omsorg.

n

Men to ting vakte ekstra interesse hos flere av oss. Det var innredet et stort rom, der det meste av småting som var til hjelp for brukere og ansatte i hverdagsrehabiliteringsarbeidet ble vist frem. Alt fra ostehøvler og brødkniver med grep tilpasset våre litt skrøpelige hender, og mye, mye mer . Foresatte og andre besøkte visningsrommet ofte, for å få veiledning.

n

Vi tok tanken med hjem, og den har blitt diskutert i eldreråd og utvalgt der den hører hjemme, samt med ansatte. Mer synliggjøring av de enkle hjelpemidlene er ønskelig. En løsning, det vil si ikke et eget rom, men et Monter, er nå på trappene. Ved hjelp av Frivilligheten kan saken ordnes så snart ledelsen finner en egnet plass for Monteret.

n

Størst inntrykk ved besøket i Listerregionen gjorde imidlertid den flotte Atriumshagen, som var etablert midt i omsorgssenteret. En Atriumshage tilknyttet et omsorgssenter/sykehjem bør ha utgang fra alle boenhetene/avdelingene, rett til hagen. Dessuten bør flest mulig dører være ulåst. Dette skaper en sosial hverdag for brukerne, og tilrettelegger for et mest mulig normalt liv. Og vil være et rom brukerne kan føle seg trygge og stimulert i.

n

Denne opplevelsen ble det store ‘snakkis-emnet’ på vei hjemover i 2015, og ikke minst i årene etter. Hva kan vi få til i Tvedestrand? Saken ble luftet på mange plan, i råd, utvalg, blant ansatte, i fagforening og blant meningmann.

n

Svaret lå rett foran øynene på oss – ‘Sansehagen’ !

n

Med en god og trygg tilrettelegging her kan vi få en fantastisk Atriumshage. Ser en på bygningsmassen rundt, dens innehold og ferdig opparbeidet hage, kan en være fristet til å tenke: En demenslandsby ‘light’.

n

Nå i 2019 er vi i gang. Vår perfeksjonist og prosjektleder for Velferdsteknologi, holder i disse dager på å tilrettelegge for ferdigstillelse. Det monteres, installeres og utprøves for at resultatet skal bli godt og trygt for alle, uansett fysisk og mentalt funksjonsnivå.

n

Når alt er utprøvd og godkjent av prosjektleder, vil velferdsteknologien være med på å gi beboerne og pårørende en ekstra trygghet når de koser seg i Atriumshagen (= Sansehagen).

n

Vi håper på en fin innvielse om kort tid, – kanskje med boller, saft og is, der mange politikere og andre møter opp. La oss være flinke til å stikke innom Atriumet vårt også utover sommeren!

Arne Bjørnstadn
Leder av Eldrerådet og Listekandidat for Tvedestrand Høyre