Innbyggerundersøkelse om skolestruktur

n Innbyggerundersøkelse, skolestruktur

nn Tvedestrand Arbeiderparti foreslo i forbindelse med budsjettprosessen for 2018 at vi skulle gjennomføre en spørreundersøkelse blant alle kommunens innbyggere over 16 år. Et flertall i kommunestyret har støttet dette forslaget – både i budsjettprosessen og på forrige kommunestyremøte den 24. april.

n

Hensikten med spørreundersøkelsen er på en aktiv, demokratisk måte å gi alle innbyggere i Tvedestrand over 16 år en mulighet til å gi uttrykk for sin mening om hvilken skoleordning man mener passer best for elevene på barnetrinnet i kommunen. Hovedspørsmålet i undersøkelsen er: «Hva slags barneskole (1-7 klasse) mener dunpasser best til alle elevene i kommunen?»

n

Det er etter vår mening viktig å gi denne muligheten til innbyggerne nå. Skolestrukturspørsmålet har kommet opp til debatt gjentatte ganger de siste 20 – 30 årene. Det er en svært viktig sak for mange innbyggere i kommunen vår. Uansett hva vi velger å gjøre, så vil det ha konsekvenser for bl.a. kvalitet i skolen, læringsmiljø, sosialt miljø, samt investeringsmuligheter og driftskostnader i mange år fremover. Videre er det en sak som engasjerer sterkt, noe som bl.a. kommer til uttrykk gjennom kraft og form på innlegg og uttalelser i media – herunder sosiale media. Et spørsmål er hvor representative disse synspunktene er for hva folk flest i kommunen mener om saken. En spørreundersøkelse er etter vår mening det best egnede verktøyet til å gi alle innbyggerne en mulighet til å svare hva de mener om saken. Vi tror svarene vil gi et bedre helhetsbilde og en bedre forståelse som kan være til nytte for politikerne i sine vurderinger om denne viktige saken i tiden som kommer.

n

Ideelt sett burde spørreundersøkelsen vært gjennomført for 2-3 år tilbake, før kommunestyret tok beslutningen om ny barneskole i sentrum. Vi er enige med Monika Güttrup som i sist kommunestyremøte uttalte at innbyggerne ved forrige valg ikke hadde fått anledning til å vise hva de mente om skolestruktur, i og med alle partiene hadde utsagn i programmet sitt som kunne oppfattes dithen at skolestrukturen skulle beholdes. Vårt eget program hadde på dette punktet utsagn som var et kompromiss mellom ulike syn innad i partiet da programmet ble utformet.

n

Vi mener at det er bedre å gjennomføre undersøkelsen nå, enn ikke i det hele tatt. Alle de politiske partiene skal ganske snart begynne å jobbe med program for neste kommunestyre-periode, dvs. for 2019 – 2023. Da er det vesentlig at vi vet mer om hva folk flest i kommunen vår mener om skolestruktur. Vi mener i likhet med Tvedestrand Arbeiderparti og et solid flertall i kommunestyret at det er fullt ut forsvarlig å bruke kr 75.000 på å aktivt innhente innbyggernes synspunkter for et så viktig og debattert spørsmål. Beløpet er beskjedent i forhold til hvilke investeringsbeløp det kan bli snakk om for ny sentrumsskole, og også hva den nåværende skolestrukturen koster i både drift og fremtidig vedlikehold/oppgradering.

n

Så til Tove Aargaards innlegg i Tvedestrandsposten torsdag 3. mai. Vi er åpenbart uenige i sak, hvilket er helt OK. Aagaard og de som er enige med henne ønsker ikke en stor skole i Tvedestrand, de ønsker å beholde dagens skolestruktur og ønsker heller ikke at kommunens innbyggere skal få gi uttrykk for sin mening gjennom å svare på en spørreundersøkelse som et klart flertall i kommunestyret mener at de bør få. Man mener da at det blir galt at du som leser dette innlegget nå skal få gi uttrykk for din mening om dette gjennom å kunne velge å svare på en slik undersøkelse. Det er jo ikke tvingende å svare, selv om kommunestyret selvsagt ønsker at flest mulig svarer.

n

Noen av Aagaards synspunkter virker misforstått. Hun uttaler blant annet at «en av de mest omdiskuterte spørsmålene i vår kommune gjennom tidene kan dermed avgjøres gjennom en spørreundersøkelse». Dette er ikke riktig. Det er det til enhver tid sittende kommunestyret som tar beslutninger om skolestruktur i kommunen. Jeg er overbevist om at politikere både fra hennes eget parti, som altså foreslo at det skulle være en undersøkelse, og politikere fra andre partier, kommer til å vurdere både resultatene fra undersøkelsen og mange andre aspekter grundig før det eventuelt blir tatt noen beslutning om endringer i skolestruktur i fremtiden.

n

Videre skriver Aagaard at «det er åpnet opp for at kommunestyret kan velge ut de svarene de ønsker å lytte til». Vi forstår ikke dette utsagnet. Kommunestyret vil selvsagt vurdere resultatene fra undersøkelsen på en helhetlig måte.

n

Aagaard viser også til at et mindretall i Kommunestyret tapte kampen om en tre-parallell skole i 2017. Dette er heller ikke korrekt. Et mindretall på 12 kommunestyrerepresentanter ønsket å få frem kostnadene ved å bygge en tre-parallell skole i tillegg til å få prisen for en to-parallell skole med fellesarealer for tre-parallell. Den saken tapte vi, men det har aldri vært noen kamp eller avstemming i kommunestyret om bygging av tre-parallell skole i sentrum i denne kommunestyreperioden.

n

Vi i Tvedestrand Høyre er nå så vidt i gang med programarbeidet for neste periode. Vi skal lytte til hva både innbyggere, organisasjoner og næringsliv i kommunen mener om mange ulike saker, herunder den viktige saken om skolestruktur, før vi til høsten skal legge frem et programforslag for medlemmene våre.

n

I mellomtiden oppfordrer vi alle innbyggerne i Tvedestrand til å bruke sin demokratiske rett, gjennom å svare på spørsmålene når dere neste uke mottar en SMS fra Norsk Gallup (Kantar TDS)

Tvedestrand, 4. mai 2018

Marianne Landaasn
Tvedestrand Høyre, Leder Programkomiteen.

nnnn