Ny barneskole – I hvilken bygning?

n Vi håper at vi snart kan tilby barn, foreldre, lærere og andre ansatte i Tvedestrand en ny flott barneskole! Det fortjener dere.n n

Mange i kommunen vår engasjerer seg i debatten om ny barneskole. Det er veldig flott. n
Og det er mange tanker og forslag om hvilken eksisterende bygning som eventuelt kan brukes.

n

På barneskolen er det 7 klassetrinn, og vi må ha minst 2 paralleller pr klassetrinn, dvs plass til 14 klasser. Forutsatt at vi ikke flytter noen av grendeskolene til sentrum.

n

Dersom grendeskolene flyttes, må vi ha minst 3 paralleller pr trinn, dvs 7 klasser x 3 paralleller = 21 klasserom. I tillegg må vi i en barneskole ha plass til Forsterket avdeling, nåværende Parkveien, samt at vi må ha plass til SFO.

n

Noen foreslår å benytte enten nåværende Videregående skole eller Ungdomsskolebygningen til ny barneskole.

n

På Ungdomsskolen går det 3 klassetrinn (8. – 10. klasse) og det er klasserom til 3 paralleller på hvert trinn, totalt 9 klasserom for ordinær undervisning.

n

På Videregående skole går det også 3 klassetrinn, og det er totalt 8 ordinære klasserom, 1 storklasserom, samt diverse spesialrom.

n

Med andre ord mangler det minst 5 klasserom dersom vi skulle benytte enten Ungdomsskolen eller Videregående skole som ny barneskole for de barna som i dag går i sentrum. Skulle det bli aktuelt å legge ned en eller flere grendeskoler, kan vi kanskje trenge totalt 12 klasserom mer enn det som er i disse bygningen i dag. Pluss areal til SFO og Forsterket avdeling. n
Det ville dermed medføre en ganske stor ombygging og utbygging å gjøre Ungdomsskolen om til Barneskole og Videregående skole om til Ungdomsskole med de krav som finnes til vanlige klasserom, grupperom og ulike spesialrom. Dessuten ville nye lovpålagte krav til tekniske løsninger, TEK 17 slå inn. Dette kan bli både kostbart og krevende.

n

Så vidt vi kan se, er det dermed lite aktuelt å bygge om en av de eksisterende skoler på Lyngmyr til ny barneskole.

n

For å spare penger for kommunen blir det også tidvis diskutert å la private bygge ny stor barnehage i stedet for at kommunen skal bygge nytt som erstatning for de lite hensiktsmessige byggene til Skriverstua, Villa Utsikten og kanskje også Bøklia.

n

Det vi da må være klar over er at kommunen også må yte kapitaltilskudd til de som bygger ny privat barnehage, i tillegg til driftstilskudd. Dessuten har kommunen et stort ansvar for de ansatte i de kommunale barnehagene. En virksomhetsoverdragelse fra offentlig til privat barnehagedrift kan bli en utfordring i forhold til ansiennitet, pensjonsrettigheter etc. Det er dermed stor usikkerhet om dette er et hensiktsmessig grep, eller om kommunen i det hele tatt vil spare kostnader på en slik løsning.