Ny felles barneskole i sentrum

nn Tvedestrand Høyre viln nnn Realisere ny 3-parallell barneskole i Tvedestrand. Sikre et styrket, likeverdig pedagogisk, sosialt og fysisk tilbud til alle kommunens elever, uavhengig av elevenes psykiske, fysiske og sosiale funksjonsnivå.n nnn Overføring av elever fra de andre barneskolene i kommunen til den nye skolen i Tvedestrand med unntak for 1. – 4. klasse ved Sandøya skole.nnnn nnnnnnn n

nn 19 gode grunner for å bygge nynfelles barneskole:n
n

n
    n
  1. Læring, verdier, atferd og sosial kompetanse utvikles i stor grad gjennom skolen, noe som gjør skolen til den viktigste faktoren i å bygge fremtidens samfunn. Politiske beslutninger om skole stiller derfor krav til langsiktig og helhetlig tenkning. Nå har skolestrukturen blitt diskutert i flere ti-år, og dersom det ikke nå blir tatt en langsiktig beslutning, vil diskusjonen henge over oss i årevis fremover. Nå må det bli beslutning og ro om saken.
  2. n
  3. Barn og unge må tilbys et mest mulig likeverdig skoletilbud preget av et kompetent læringsmiljø og gode rammebetingelser for individuell og sosial utvikling, mestring og trivsel. Vi tror at dette best kan oppnås gjennom at elevene ledes av godt kvalifiserte lærere som trives i et engasjert arbeidsmiljø preget av sterk pedagogisk bredde og dybde under en kyndig skoleledelse.
  4. n
  5. Elevenes utvikling og trivsel vil fremmes av et skolemiljø som er stort og mangfoldig nok til at alle elever kan få venner, at barn med annen etnisk eller kulturell bakgrunn lettere kan bli integrert og at barn med behov for tidlig innsats kan bli ivaretatt raskere og bedre.
  6. n
  7. Dagens og morgendagens skoler er helt annerledes enn det vi har i Tvedestrand. De gjelder både utforming, arealer og måten man underviser på i klasser og hvordan men jobber i grupper. Elevene våre trenger derfor moderne lokaliteter som fremmer læring og sosial kompetanse. De som var med på åpen dag på ny Videregående skole hørte også at rektor der snakket om hvor mye endringer i bygninger som forventes og kreves for å få en skole iht moderne og fremtidsrettede undervisningsformer. Dette gjelder også barneskoler
  8. n
  9. Kravene til lys,nluft og universell utforming er vesentlig annerledes enn det vi har på de ulike Tvedestrandsskolene. Det er uakseptabelt med de forholdene vi har i sentrum i dag. Også på øvrig skoler er disse forholdene for dårlige når vi ser noen få år frem.n
    n
    n
  10. n
  11. Barnetallet går ned på alle skolene, men mest på grendeskolene, og for flere av skolene forventes reduksjon i elevtallet de kommende årene. De mindre skolene er mer sårbare for variasjoner i elevtallet, som påvirker klassestørrelser, undervisning og læringsmiljø fra år til år?
  12. n
  13. En felles barneskole vil være den beste økonomiske løsningen på sikt. Tilleggsinvesteringen som kreves for å bygge én skole med plass til alle, kan forsvares, tatt i betraktning forventede innsparinger i driftsutgifter ved nedleggelser av andre skoler der det pr. i dag er et betydelig etterslep mht. vedlikehold. Vi mener samtidig det er et betydelig potensial for effektivisering av drift av andre kommunale tjenester.
  14. n
n
    n
  1. Det er også betydelige kostnadsforskjeller pr. elev pr. skole. Er folk i hele kommunen villige til at felleskapet skal bruke 6-8 millioner kroner mer på drift av 5 skoler, enn man får i driftsutgifter til en større skole, samt Sandøya
  2. n
  3. De fleste elevene på grendeskolene må i buss til skole uansett. På Holt og Dypvåg må over 80% i buss. Mange av de som bor på Nes Verk og på Borøy vil heller kjøre i buss til sentrum enn til grendeskolen
  4. n
  5. Når de på de mindre skolene er sykefravær blant lærere, er det både vanskelig å få kompetent vikar på kort varsel, samt kostbart og tidkrevende om vedkommende må reise fra byen til grendeskolen.
  6. n
  7. Barn som trenger spesialundervisnings får et bedre tilbud på en større skole med et kompetent og stort fagmiljø.n
    n
    n
  8. n
  9. Mange barn skal på fritidsaktiviteter i sentrum på ettermiddagen, da er det for foreldrene lettere å hente dem på SFO når de kommer fra jobb, enn å kjøre til grendeskolen og tilbake til byen etterpå.
  10. n
  11. Med større skole får man større og mer inspirerende fagmiljø blant personalet
  12. n
  13. Lettere å rekruttere de aller beste lærerkreftene når det er et godt fagmiljø fra førn
    n
    n
  14. n
  15. Lærerne har elendig arbeidsforhold på noen av de eksisterende skoler, spesielt i byen, – de fleste andre ville ikke funnet seg i slike forhold på sin arbeidsplass. Det står stor respekt av den fleksibilitet og tålmodighet disse ansatte har utvist i årevis.
  16. n
  17. Det kommer ikke til å bli bygget ny skole i sentrum, dersom vi ikke tar beslutningen om endring av skolestruktur. Vi sparer mer enn halvparten av rente/ avdragskostnadene ved å legge ned D, H, S, dermed er kostnaden ved å bygge nytt ikke dramatisk.
  18. n
  19. Legges skolene ned, så dør lokalsamfunnet. Svar: Skolen på Nes Verk og Borøya ble lagt ned for 60 år siden, og skolen på Angelstad og Laget ble lagt ned for ca. 20 år siden. Skolen på Gjeving ble lagt ned for ca. 10 år siden. Ingen av de lokalsamfunnene har hatt nedgang i folketall/ barnetall.
  20. n
  21. Ungene må sitt alt for lenge på buss. Svar: De fleste elevene på grendeskolene (bortsett fra Songe) må allerede sitte på buss. Men, ja for noen blir det noe lengre tid på buss.n
    n
    n
  22. n
  23. Vi kan bruke VGS bygget på Lyngmyr. Kan enkelt bygges om. Svar: Utearealene mellom skolen og PU boligene er allerede besluttet å benytte til flere PU boliger. Det vil ikke være gode utearealer for 5-6-7 åringer så tett på ungdomskolen. VGS bygget er dessuten tilpasse 3 årskull, mens en barneskole trenger rom og grupperom til 7 årskull. Må bygges kraftig om. Trenge også lokaliteter til forsterket enhet (Parkveien), SFO og Kulturskole.n
  24. n
n

nnnn

n
n