Om å tro på Tvedestrand – og på effektiv ressursbruk

nn For Høyre handler politikk til syvende og sist om selve livet. Om hvordan vi vil leve og ha det sammen. nnnnn n

nn Kommunen er med på å skape rammer for livet til de fleste av oss gjennom sine tjenester og investeringer. De fleste kommunale tjenestene følger av lovgivning og kommunen er derfor pålagt å yte tjenestene med tilstrekkelig kvalitet. Omfanget av tjenester som kommunen bestemmer helt selv er langt mindre.

n

Hvor mye og hvor gode tjenester kommunen klarer å tilby sine innbyggere, bedrifter, hytteeiere og feriegjester, bestemmes hovedsakelig av to forhold: størrelsen på samlede inntekter og hvordan kommunen klarer å omsette inntektene gjennom effektiv ressursbruk til å skape tjenestene.

n

Ressurser i denne sammenhengen er ikke bare penger. Det er også kommunens arealer, eiendommer, anlegg og ikke minst mennesker: deres kompetanse, kreativitet, innsatsvilje og hvordan alt er organisert med tjenestene og brukerne i sentrum.

n

Det er fort å bli misforstått når man tar til orde for mer effektiv bruk av kommunens ressurser. Noen kan umiddelbart tenke at dette betyr at kommunens mange dyktige ansatte likevel ikke gjør god nok jobb. Det er selvsagt ikke det Høyre mener. Det er grunn til å være stolt over jobben som de ansatte gjør – noe som for helsesektoren nylig ble bekreftet av NHOs undersøkelse som satte Tvedestrand på topp blant sammenlignbare kommuner.

n

Å se aktivt etter muligheter for å gjøre ting bedre i fremtiden, er ikke det samme som å si at det er dårlig i dag. Det er å ta ansvar for fremtiden, noe som er politikernes fremste oppgave.

n

Høyre vil arbeide for effektivisering av kommunale tjenester med en klar føring om at ressurser i større grad skal benyttes til direkte tjenesteyting overfor brukere og rettighetshavere. Vi støtter opp om den påbegynte organisasjonsgjennomgangen og vi mener det er potensial for styrking av tjenester gjennom økt digitalisering.

n

Stem Høyre for mer effektiv kommunal ressursbruk i Tvedestrand i fremtiden. Fordi vi tror på Tvedestrand – og på deg.

Birger Eggen og Tage Thorsen

Listekandidater Tvedestrand Høyre