Råd til ny skole? Råd til å la være?

Mange spør seg om vi har råd til ny skole i Tvedestrand? nJeg tenker på alle barna på skolen, og sier at vi har ikke råd til å la være å bygge ny skole.nn nnn n

Vi må gi alle barn i kommunen de beste forutsetninger for at de kan vokse opp og bli det de ønsker seg. For at de skal klare det så må vi gi dem de beste forutsetninger og vilkår for å klare nettopp det. Og det gjør vi ikke om vi forsetter med dagens skolebygg og skolestruktur.n

Men ting koster.n
n

På den materielle siden, så har vi nok ikke råd til å bygge ny sentrumsskole og samtidig ruste opp de gamle byggene som grendeskolene etter hvert er blitt.

n

Så er det også faktorer som ikke er like lette å måle i kroner og øre, nemlig hva det koster å ikke gi alle barn de beste læringsforholdene vi skylder å gi dem.

n

Ny skole trenger ikke å bli så dyrt som beløpet lagt inn i økonomiplanen for 2019-2022. Dette beløpet er kun basert på tall i ei prisbok som anslår hvor mye det koster pr kvadratmeter å bygge et slikt bygg.

n

Jeg tror at vi i en anbudsprosess bør definere våre mål med skolen, og ikke hvordan den estetisk skal se ut, men heller overlater til entreprenørene å komme opp med et forslag som ser bra ut, som løser alle behov vi har meldt som krav, samtidig som de finner de beste og rimeligste måtene å bygge dette på.

n

Ja, da vil vi få en kjempeflott skole, som først og fremst vil være bra for alle barna våre i kommunen, men også for de som skal ha dette som sin arbeidsplass.

n

På Tromøya klarte de dette i runde to av anbudsprosessen. Der har de bygd en kjempeflott skole til ca 600 elever for under 190 millioner. Det er nesten 100 millioner under beste prisen de fikk i første anbudsrunde.

n

Så til de ting som vil gjøre det lettere å få råd til å bygge nytt:

n

Ved å legge ned 4 av 5 skoler – Sentrum, Songe, Dypvåg og Holt får vi til en effektivisering av skoleorganisasjonen samtidig som lærerressursene vil bli styrket når vi får samlet dem. Det gir mindre kostnader og bedre leveranse.

n n
n

Samtidig syns jeg at vi også skal lage plass nær skolen til øvrige tjenester rundt barna våre, eksempelvis det som i dag er på Helsehuset ved brygga. Enten i samme bygg eller nåværende videregående skole kan kanskje benyttes til dette. Gir og enklere adkomst for småbarnsforeldre.

n

Vi må avhende de gamle skolebyggene, inkludert Middelskolen, samt Helsehuset og Villa Utsikten barnehage. Dette fjerner en stor post ifht vedlikeholds- og driftskostnader.

n

Samtidig som vi får inn en god slant for byggene. Og nye positive ting kan dukke opp der i regi av andre utviklere med nye ideer.

n

Dette var på rent skole nivå, men vi kan også gjøre andre gode grep som vil lette på driftsbudsjettet og dermed kompensere for investeringen i ny skole.

n

Ytterligere effektivisering (utover det som nå utredes) av kommunen kan gjøres ved hjelp av digitalisering. Spesielt kommuneadministrasjonen. Få flere over i 100% stillinger på sykehjemmet, samt jobbe aktivt med å få ned sykefraværet. Det kan redusere administrasjon, lønnsarbeid og personaloppfølging.

n

I tillegg intensivere arbeidet for å få flere bort i fra NAV, og inn i arbeidslivet, – aktivitetsplikt og arbeidstrening letter muligheten for på sikt å få fast jobb.

OLE CHRISTIAN GLIDDI

Listekandidat Høyre