REDEGJØRELSE FRA NOMINASJONSKOMITEEN I TVEDESTRAND HØYRE 2018

Nominasjonskomiteen i Tvedestrand Høyre har nå oversendt sitt forslag som skal opp til behandling på nominasjonsmøtet 19. nov.nn nnn n

nn Mandatet

n

Nominasjonskomiteens oppgave er å foreslå et kandidatteam som skal sikre Høyre et best mulig resultat ved kommunevalget 2019. For å oppnå det har Høyres sentralstyre anbefalt lokalforeningene å ha en todelt nominasjonsprosess med tidlig nominasjon av ordførerkandidat og nominasjon av øvrige listekandidater innen utgangen av november 2018.

n

Som en følge av dette oppnevnte styret i Tvedestrand Høyre 4. og 16. april 2018 nominasjonskomite med mandat i henhold til anbefalingen.

n

Komiteen har bestått av Erling Holm, leder, Siri K. Bertelsen, sekretær, Tor A. Hauge, Frode Hansen, Inger Elise Hegland, Johannes Kristiansen og Jan Marcussen.

n

Som kjent ble Marianne Landaas, etter enstemmig innstilling fra nominasjonskomiteen og med overveldende flertall, valgt som Tvedestrand Høyres ordførerkandidat på nominasjonsmøtet 27. august 2018.

n

Nominasjonskomiteen legger nå i samsvar med mandatet frem forslag på de øvrige listekandidatene.

Målsettingen

n

Skal Tvedestrand Høyre gjøre et godt kommunevalg må partiet ha en valgliste som speiler mangfoldet i kommunen. Listen må sikre politisk kompetanse og samfunnserfaring og bestå av motiverte kandidater som ønsker å engasjere seg til beste for lokalsamfunnet.

n

Komiteen har fokusert på kandidatenes bakgrunn, herunder deres historikk i Høyre, politisk og samfunnsmessig engasjement forøvrig, bosted i kommunen, kjønn og alder.

n

Viktige mål for komiteens arbeid har vært å kunne fremlegge en liste som speiler kjønnsfordelingen i samfunnet og som har med noen unge stemmer til kommunens viktigste beslutningsforum.

n

Den politiske situasjonen i Tvedestrand er ved valget i 2019 svært mye annerledes enn ved tidligere valg idet TTL med ca. 28 % av stemmene ved forrige kommunevalg ikke stiller liste. Dette gir en historisk mulighet for Høyre til å øke oppslutningen. I tillegg har foreningen fått mange nye medlemmer de siste par årene. Begge disse forholdene reflekteres i listeforslaget.

Komiteens arbeid

n

Umiddelbart etter oppnevningen hadde nominasjonskomiteen sitt første møte. Det ble da i samsvar med Høyres regelverk igangsatt et omfattende arbeid hvor man ved e-mail eller brev til alle registrerte medlemmer, meldinger på sosiale medier og oppslag i Tvedestrandsposten oppfordret medlemmer og andre til å komme med forslag på kandidater. I tillegg startet nominasjonskomiteen oppsøkende virksomhet på eget initiativ.

n

Komiteens arbeid har i år for første gang vært todelt. Fra komiteen ble oppnevnt arbeidet den gjennom sommeren med å fremme forslag til tidlig valg av ordførerkandidat, og 27. august ble Marianne Landaas som kjent valgt til 1. listekandidat og ordførerkandidat.

n

Komiteen har senere fortsatt arbeidet med valglisten helt frem til 1. november.

n

Tvedestrand kommune er liten og oversiktlig og komiteens 7 medlemmer har samlet en bred kontaktflate. Komiteens medlemmer har fulgt opp alle forslag på kandidater og komiteen har innhentet kandidatavtaler og -skjema (CV). Komiteen har i 7 møter drøftet kandidatforslagene, men ikke sett det som nødvendig å intervjue alle kandidatene.

Listeforslaget

n

Nominasjonskomiteen har i sitt arbeid ikke bare vurdert hver enkelt kandidat isolert, men også forsøkt å sette sammen et bredt og kompetent team som samlet reflekterer innbyggerne i Tvedestrand. Komiteen mener listen har fått god kjønnsbalanse med 4 kvinner blant de 8 første og 8 av de 19 første på listen, men det har dessverre vist seg svært vanskelig å få til ønsket aldersmessig balanse. Det kan likevel nevnes at den yngste kandidaten er 23 år og den eldste 86. Kandidatene representerer en god blanding av ansatte i privat sektor og offentlig forvaltning. Man finner gründere, selvstendig næringsdrivende, ansatte og ledere samt ildsjeler fra frivilligheten i kommunen.

n

Det er ikke tradisjon for å forhåndskumulere listekandidater i Tvedestrand Høyre, men av ulike årsaker har det fra tid til annen likevel vært gjort. Krav og forventninger til ordførerkandidatens innsats før og i løpet av valgkampen øker stadig. Omfattende opplæring i regi av Høyre, deltagelse på møter og i debatter, innlegg i media, deltagelse på stands, dørbank m. m. krever at ordførerkandidaten må anvende svært mye tid og ressurser frem til valget. For å gi henne og Tvedestrand Høyre ønsket trygghet for at hun skal bli valgt anbefaler nominasjonskomiteen å gi ordførerkandidaten stemmetillegg (såkalt forhåndskumulering).

n

Ifølge valglovens § 6-2 (2) kan listeforslag til kommunevalg «maksimalt inneholde et antall kandidatnavn som tilsvarer det antall representanter som skal velges til kommunestyret med et tillegg av inntil 6 andre navn». Kommunestyret i Tvedestrand har pr. i dag 25 representanter og komiteen legger frem et listeforslag med 25 kandidater. Nominasjonsmøtet har da mulighet til å øke antallet til 31 kandidatnavn. Etter det komiteen forstår kan kommunestyret før valget i 2019 være redusert til 23. I så fall har nominasjonsmøtet mulighet til å øke antallet kandidatnavn til 29.

n

Nominasjonskomiteens begrunnelse for å foreslå en liste med 25 kandidater er å sikre et tilstrekkelig antall representanter og varamedlemmer til alle utvalg og råd i kommende periode.

n

Nominasjonskomiteen vil benytte anledningen til takke kandidatene og ønske dem alle lykke til.

n

Listeforslaget er som følger:

1. MARIANNE LANDAAS EIDBO
  2. n