Ren energi på Agder!

n Agder Høyre arbeider for mer ren energi.n n

Halvparten av Norges kraftoverskudd kommer fra den fornybare vannkraften på Agder. Dette er enestående i verdenssammenheng! EU har mål om 27 prosent fornybar kraft innen 2030. Agder har 100 prosent fornybar elektrisk kraft i dag.

n

Agder sitter på en ressurs vi kan være stolte av. Industrien på Agder bruker i dag rundt 5 TWH, mens kraftoverskuddet vårt i 2020 er estimert til å bli på 7-8 TWH.

n

Et annet fortrinn er at Agder er en teknologiregion med sterke kompetansemiljøer både i næringsliv og på universitetet. Vi kan bruke vår posisjon med fornybare ressurser samt vårt kraftoverskudd og vår anvendte teknologikompetanse til å skape Electric City Agder sier tidl. miljøvernminister Tine Sundtoft fra Høyre og Agder sin påtroppende nye fylkesrådsjef.

n

Utbygging og vedlikehold av den fornybare vannkraften og solenergien er viktig for Agder sin fremtid. Agder er gunstig med god solinnstråling i forhold til andre steder i Norge og Europa. Det er i hovedvekt strøm fra vannkraften vårt strømnett er belastet med. Etter hvert etableres solceller på næringsbygg og private boliger. Produksjon av solstrømmen virker som en avlastning på strømnettet og er miljøvennlig.

n

Tvedestrand Høyre har klima fokus og vil at blant annet nye skolebygg bygges klimavennlig med solenergi, jordvarme og ellers ren vannkraftenergi. Vi ønsker energiøkonomisering samt klimavennlige løsninger både for ute- og inneklima.

n

Agder Høyre arbeider for bedre ute- og inneklima for alle på Agder!

n

/ Arne Guddal, Listekandidat for Tvedestrand – og Agder Høyre.

nnnn