Vi må sikre god kvinneandel i politikken

n Høyre har nettopp avholdt sin kommunalkonferanse, som gjennomføres hvert andre år, og denne gang nøyaktig ett år før kommunevalget 2019. Konferansen ble avholdt i Stavanger, og Tvedestrand Høyre var representert ved Marianne Landaas og Karen Nilsen Waagestad.n n

Kommunalkonferansen er den største samlingen for Høyres lokale folkevalgte, samtidig som den er en sentral del av partiets opplæringsprogram. I tillegg bygges det nettverk og det utveksles ideer og erfaringer på tvers av kommuner og regioner. Konferansen var delt mellom plenumsseminarer og ulike delseminarer, avhengig av deltakernes ulike interesser.

n

Tvedestrand Høyre deltok blant annet på seminarer om hvordan man jobber som kommunestyregruppe, om kvalitet i de kommunale tjenestene, forskningsbasert læringsmiljøutvikling i Kristiansand (FliK), hvordan vi løfter de elevene som trenger skolen aller mest , saklige statlige innsigelser eller forakt for lokaldemokratiet(?), samt seminar om psykisk helse og mestring.

n

På konferansens siste dag deltok Marianne på samlingen for Ordførere og ordførerkandidater, mens Karen deltok på Kvinneforumskonferansen.

n

Kommunalkonferansen gav oss mye inspirasjon og motivasjon i vårt videre arbeid i politikken og i utviklingen av Tvedestrand.

n

Høyre ønsker å gjøre en forskjell ,- til beste for den enkelte i kommunen vår. Som politikere har vi mulighet til å påvirke i viktige prosesser som danner grunnlag for hvordan kommunen vår blir fremover. Kvinnene var godt representert på kommunalkonferansen, men det var nok en viss skjevhet i kjønnsbalansen.

n

Høyre ønsker å øke kvinneandelen i de ulike politiske utvalgene i hele landet. I over halvparten av kommunene våre er flere enn 6 av 10 representanter menn. I Tvedestrand er det 12 kvinner og 13 menn i kommunestyret. Det er bra!

n

Nå er nominasjonskomiteene i de ulike partiene i full gang med å sette sammen forslag til valglister. Vi oppfordrer de ulike nominasjonskomiteene til å løfte frem kommunens mange dyktige kvinner. Vi tror det er mange kvinner som har et oppriktig ønske om å bidra for lokalsamfunnet vårt.

KAREN NILSEN WAAGESTAD OG MARIANNE LANDAAS
n

Jo større mangfoldet vårt er, desto bedre politikk får vi. En større kvinneandel vil også ha en demokratisk verdi siden det i større grad gjenspeiler befolkningen i kommunen vår.

n

Flere kvinnelige politikere vil også på sikte gi et viktig bidrag til et mer likestilt samfunn.

n

Herved er oppfordringen gitt, – både til den enkelte kvinne og til de ulike politiske nominasjonskomiteene . Sammen skal vi skape en god fremtid for alle kommunens nåværende og kommende innbyggere !