Vi tror på Tvedestrand!

n n n I sitt innlegg lørdag 10. august velger Jan Roger Ekedal fra Xtra-lista nok en gang å angripe Tvedestrand Høyre gjennom mistenkeliggjøring av for vår uttrykte tro på Tvedestrand. Så kan også det å uttrykke tro og positivitet snus til noe negativt. Hadde Ekedal vært meteorolog, så hadde det vært veldig langt mellom varslede solskinnsdager!n n nnn n n n n n n n n n n n n

n

Det helt åpenbare fra vår politiske plattform først: I slagordet «En aktiv og smilende sørlandsby som satser», så er «sørlandsby» synonymt med Tvedestrand kommune. Vår kommune er faktisk en bykommune og «sørlandsby» har vært brukt om Tvedestrand i mange sammenhenger også før vi ble en bykommune.n
n

Tvedestrand Høyre har altså tro på Tvedestrand som kommune, på Tvedestrands befolkning, på styrket næringsliv, flere arbeidsplasser og muligheter for vekst. Og vi behøver vekst. Det kan ikke stikkes under en stol at Tvedestrands folketall har nær stått stille i snart 60 år mens lovpålagte oppgaver har økt kolossalt. Tyngden av de kommunale oppgavene gjør det påkrevet med mer enn 100 interkommunale samarbeidsavtaler i dag. Disse styres naturligvis ikke av Tvedestrand alene, men av fellesbeslutninger på tvers av deltakerkommunene.

n

Tvedestrand Høyre er derfor positiv til dialog med nabokommuner om en eventuell sammenslåing i perioden som kommer. Dette står side 5 i vår politiske plattform for 2019-23. Vi vil følge opp kommunestyrets vedtak fra desember 2018 om å starte sonderinger med relevante nabokommuner. Dette står på side 23 i samme under headingen «Tvedestrand og kommunereformen». I likhet med alle andre saker vi vil jobbe for, så har vi utførlig og tydelig forklart hva og hvorfor. Vi oppfordrer alle velgere til å ta seg tid til å lese dette dokumentet for å skaffe bedre innsikt om vår politikk.

n

Ekedals hevder i sin overskrift at: «Tvedestrand Høyre fører innbyggerne bak lyset». Å føre noen bak lyset er etter vanlig norsk språkforståelse å lure noen. Bevisst.

n

Det er ikke riktig. Tvedestrand Høyre fører ikke innbyggerne bak lyset. Vi er helt åpne om hva vi vil jobbe for og hvorfor. Vi har utførlig forklart dette over 25 sider (A5-format) i vår politiske plattform for 2019-23.

n

Hvorfor kan ikke Ekedal nøye seg med å forklare at han er uenig med Tvedestrand Høyre og hvorfor? At han ønsker andre beslutninger og en annen utvikling for vår kommune enn det Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre ønsker? Og ikke minst bruke spalteplass på hva slags lokalsamfunn Xtra-lista faktisk vil ha – i stedet for alt og alle man ikke vil ha. Det ville være helt «fair» Ekedal.

n

I stedet tas avisleserne inn en verden fylt av konspirasjon, mistenkeliggjøring og negativitet. Og løgnaktige påstander som at innbyggerne føres bak lyset. For en nedvurdering av oss andre som driver med lokalpolitikk – og ikke minst velgerne – som ligger i headingen til Ekedal!

n

Om en 30 dagers tid legges stemmesedlene for kommunevalget i urnene. Vi håper at velgerne da har like stor tro på Tvedestrand Høyre og vår ordførerkandidat Marianne Landaas, som vi har tro på Tvedestrand og innbyggerne her!

Birger Eggen og Tage Thorsen

Listekandidater for Tvedestrand Høyre