Husker du den blåe streken?

Da vi overtok styringen av Vadsø kommune i oktober 2015 hadde det pågått en re- taksering av alt byggverk i kommunen, dette dels for å følge eiendomsskatteloven som krever en re- taksering hvert 10 år, men også for å kunne øke eiendomsskattene. Vi ble nærmest kastet inn i en prosess hvor premissene egentlig var lagt på forhånd.

Selv om det ikke var noen enkel oppgave å skjerme hytter fra skattlegging så gjorde vi så godt vi kunne, dermed endte det med en ”blå strek”.

Nå vet vi jo at de aller fleste hyttene i Vadsø kommune eies av våre egne innbyggere, som jo i tillegg til økt boligskatt også nå risikerte en ”hytteskatt” Å sørge for delvis fritak var neimen ikke noen enkel oppgave, men likevel svært viktig for oss.

Et hovedmoment for denne streken var at loven var så firkantet at vi ikke kunne frita hytter og fritidsboliger fra eiendomsskatt. Iflg. Loven måtte vi derfor avgrense det fritatte området med en strek. Dette var selvsagt en svært så firkantet lov å forholde seg til.

Regelen kunne ikke oppfattes som annet enn en idiotisk regel. Vi så oss derfor nødt til å kommunisere dette til Høyre/FrP regjeringen som på sin side heller ikke var sene med å si seg enige med oss.
Regjeringen har derfor iløpet av året som er gått spilt på lag med oss og med det gjort det mulig å fjerne streken.

Med denne endringen har man fra regjeringen overlatt til lokaldemokratiet å unnta hytter og fritidsboliger fra eiendoms beskatning.Det viser seg at det å utøve politikk mot sentrale myndigheter nytter.

Vadsø Høyre, Vadsølista og Vadsø KrF kommer med bakgrunn i overfor nevnte til budsjettmøtet den 15.12.16 med et klart mandat til å fjerne streken slik at alle hytter og fritidsboliger i Vadsø kommune fritas for eiendomsskatt. Dette er beregnet til kr. 1.300.000.

I tillegg vil vi senke promillesatsen som ligger til grunn for eiendomsskatteberegningen, dette utgjør en nedsettelse for alle eiendommer og er beregnet til 1.050.000

Totalt senker samarbeidspartiene eiendomsskattene med kr. 2.350.000 for 2017, og vi vil fortsette dette arbeidet i resten av valgperioden.

God jul.

Vadsø Høyre