Interpellasjon til kommunestyret 16.02.23 ang sykehuset og beredskap.

Vadsø kommunestyre krever at Kirkenes sykehus skal ha intensivnivå 2, slik Stortinget har bestemt!

Intensivberedskapen i Finnmark skal inneholde kapasitet og kunnskap for å kunne utføre traumebehandling, ikke bare stabilisering!

Sykehusene i Finnmark må kunne yte livsviktig beredskap og livreddende behandling til innbyggerne.
Det er ikke bygd sykehus i Hammerfest og Kirkenes for kun å operere vekk mandler. Selv med store teknologiske endringer, bedre infrastruktur og transportårer så er veier stengt, og været vil ofte ikke tillate at man verken kan bruke fly eller helikopter. Derfor har Finnmarkssykehuset hatt respiratorbehandling også ved Kirkenes sykehus på tross av vedtak om et lavere akuttmedisinsk nivå i Helse Nord. Denne praksisen har blitt støttet av Stortinget i 2020, som vedtok at det skal være intensivnivå 2 ved Kirkenes sykehus.

Finnmarkssykehuset, Helse Nord og øvrige helseforetak er i en økonomisk vanskelig situasjon. Denne økonomiske situasjonen er sterkt påvirket av foretakets mange nye investeringer som skal betales gjennom effektivisering av eksisterende drift og flere behandlinger. Når nye tilbud og bygg bygges så betyr det at driften i Finnmarkssykehuset må effektiviseres. Dagens økonomiske situasjon preges sterkt av et stort behov for å leie av vikarer som erstatning for manglende eget personell. Denne trenden må snus. Det vil gjøre vondt verre å kutte i intensivberedskapen da fagfolk ønsker å være en del av kompetansemiljøer. Ved å kutte intensivberedskapen vil ikke bare pasientene lide, men rekrutteringen ytterligere vanskeliggjøres.

Høyre er tydelig på at Kirkenes sykehus og Hammerfest sykehus skal kunne utføre traumebehandling og ha kapasitet for å kunne utføre respiratorbehandling.

Vadsø Høyre inviterer kommunestyret til å vedta ovennevnte uttalelse

Kommunestyret krever at Kirkenes sykehus skal ha intensivnivå 2, slik Stortinget har bestemt!

09.02.2023

Vadsø Høyre