Politisk regnskap

Politisk flertallskoalisjonhar bestått av Høyre (ti medlemmer), Vadsø lista (to medlemmer) og Krf (ett medlem). Før konstituering høsten 2015, ble det inngått en valgteknisk og politisk avtale på en rekke saker. I tillegg er alle fire årsbudsjett vedtatt av koalisjonen. Samarbeidet har vært svært vellykket, hvor gode kompromisser er inngått i saker som ikke har vært nedfelt i vår grunnavtale.

Økonomien var svært anstrengt, da Høyre overtok politisk ledelse høsten 2015. Det var svært kort til Robek- registrering, med to foregående år med underskudd. I tillegg har det i perioden vært store utfordringer med nedleggelse av asylmottaket og stor nedgang i bosetning av flyktninger. Til tross for denne inngangen og utfordringer, har Vadsø Høyre med politisk ledelse, levert overskudd hvert år i denne valgperioden. Kommunens ulike fond er økt med ca. kr. 50 millioner.

Frivilligheten
har vært høyt prioritert fra vår side. Partnerskapsavtaler har økt med ca. kr. 700.000 og PMK har gitt direkte støtte til lag og foreninger på ca. kr. 700.000 i perioden. Dette er en total økning på kr. 1,4 millioner. I tillegg er det bevilget betydelige beløp til frivilligheten gjennom formannskapets disposisjoner.
Det er bevilget ca 5 millioner til 2 helt nye løypemaskiner til Vadsø Skiklubb og Polarstjærnen, til stor glede for aktive langrennsløpere som turløpere, store og små.

Nytt kulturhus og kino ble vedtatt i budsjettet 2017 og 2018 med kr. 140 millioner.

Gamle sentrum skole er ombygd til ny kultursal. Flerbrukshus og kino vil være ferdigstilt høsten 2019. Dette er svært godt mottatt av frivilligheten og befolkningen for øvrig.

Ny flyplass
er høyt prioritert av politisk ledelse denne perioden. Det er igangsatt en områderegulering, som forventes til politisk behandling våren 2020. Dette er ett langsiktig prosjekt, samtidig vil dette tiltaket alene ha svært stor betydning på Vadsøs utvikling og vekst i årene som kommer.

Eiendomsskatten har vært ett viktig område for Vadsø Høyre. Vi fikk med i samarbeidsavtalen med Krf og Vadsølista, at denne ikke skulle økes mer enn 2015 nivå, med unntak av regulering for prisindeks. Dette har vi lyktes med. Først fjernet vi skatt på fritidsbolig. Samtidig har vi hvert år justert ned skattepromillen, som nå er på 4,8. Sammenlignet med rådmanns forslag til budsjett, har vi hindret en økning i størrelsesorden 5-8 millioner kr. Sammenlignet med opposisjonens forslag, i størrelsesorden 10-15 millioner kr. (jfr. budsjettforslag).

PMK, ett ja- utvalg
. Plan, miljø og kommunaltekniske saker, har behandlet rundt 400 saker i perioden. Svært mange av disse, er byggesaker med dispensasjonssøknad fra gjeldende planer og regelverk. Det er av stor økonomisk, næringsmessig og samfunnsmessig betydning at PMK har hatt en ja -holdning til de aller fleste av disse sakene. Reguleringsplan for Ekkerøy ble gledelig vedtatt etter 14 års arbeid. Reguleringsplan for kaigata 2 er vedtatt, og det er gitt dispensasjon for ett nytt 8 etasjers hotell i sentrum.

Næringsutvikling. Alle ovennevnte saker griper direkte inn i lokalt næringsliv. I perioden har det vært fokus på reiseliv, med etablering av sammenkoplet skuterløyper (vinikka), gitt dispensasjon til nytt 8 etasjers hotell i sentrum, bobil tømmestasjon på øya m.m. I tillegg er det vedtatt en ny strategisk næringsplan med handlingsdel 2018. Fondsstruktur ble vedtatt uforandret med hensyn til primærnæringsfondet, som må sies å ha lyktes spesielt med hensyn til etablering for unge fiskere.

2016

• Aktiv skoleeier: I forbindelse med framleggingen av statusrapport for grunnskolen, løftet Høyre fram et ønske om å bevisstgjøre kommunestyret i sin rolle som skoleeier.

• Frivillig sektor: I årsbudsjettet for 2016, ble rammen til partnerskapsavtaler økt betydelig.

• Forurensningsfond: Det ble avsatt kr.500.000 til disposisjon, for å kunne igangsette tiltak med å fjerne søppel/skrot som ikke ble fjernet av eier.Her kan spesielt nevnes «Åsemor».

• Fellesparken: I juni ble det avsatt 100.00 til skisse/forprosjekt for en felles park i området mellom barneskolen, Finnstjerna bofellesskap og Bo – og omsorgssentret (ikke kommet i mål).

• Eiendomsskatt 2017: Høyre fikk sammen med samarbeidspartnerne, fjernet eiendomsskatt på fritidsboliger/hytter i kommunen. Det ble også satt en lavere promille, enn det som var foreslått av administrasjonen.

• Reguleringsplan for Ekkerøy: Arbeidet med å utarbeide en reguleringsplan for Ekkerøy har pågått over flere år. Dette har skapt usikkerhet for framtidige utviklingsmuligheter, både for private og næringsdrivende i bygda. Reguleringsplanen ble vedtatt i 2017.

• Ny scooterløype, Viinikka 13: Forskrift om ny scooterløype ble vedtatt i kommunestyret og senere lagt ut på høring. Flere avbøtende tiltak ble innført, for å komme motstanderne i møte. Endelig vedtatt 2019.

• I tillegg til disse til dels store og krevende sakene, har Høyre tatt initiativ til en rekke mindre tiltak som kommer etter innspill fra innbyggerne i kommunen. Følgende tiltak kan nevnes:

• Tømmestasjon for bobiler/vogner. Operativt i 2018.

• Bedre belysning ved miljøbygget.

• Økt vedlikehold av turløyper og barmarksløyper.

• Økt antall søppeldunker langs gangstiene i kommunen.

• Fast tilskudd og årlig markering av Veterandagen.

• Anskaffelse av 2 elektriske sykler til Vadsø bo – og omsorgssenter.

• 2017

• Bosetting av flyktninger: Året startet med en gledelig nyhet for Vadsø kommune. Endringer i finansieringsordningen for enslige mindreårige flyktninger, ga kommunen 26 millioner ekstra i refusjoner. Ordføreren hadde da jobbet med denne saken opp mot sentrale myndigheter i lang tid.

• Reguleringsplan for Kaigatat 2, har pågått siden 2013 statdfested av departemanget 2018.

• Utbyggingen av 24 nye omsorgsplasser og rehabilitering av Vadsø Helsesenter, ble vedtatt i kommunestyrets møte i desember 2017. Prosjekt har en kostnadsramme på totalt kr. 118 mill.

• Det er i 2017 utarbeidet en ny strategisk næringsplan for Vadsø. Planperioden er 2018 – 2022.

• Eiendomsskatt: Vi reduserer eiendomsskatten i 2018 til 4.8 promille. Dette tilsvarer en reduksjon på kr. 1.6 millioner i forhold til rådmannens forslag.

• Lysløype:Vedlikehold av lysløya i Vadsø er nødvendig. Nye stolper og utskifting av barduner. Kvikksølvarmaturer må byttes ut, da disse er ulovlige. 330.000 kr. settes av til dette formålet.

• Serviceanlegg fiskere:Fiskerne i Vadsø er en viktig del av verdiskapningen i kommunen. Det er behov for å utvide serviceanlegget som vi i dag har ved Samvirkekaia. Det er for dårlig kapasitet ved dagens anlegg. 1,6 mill. kr. ble bevilget til utbedring av kai.

• Parkeringsmuligheter/skutergarasjer på Dalbakken i Vestre Jakobselv har vært til behandling. Vi Jobber videre med å forbedre parkeringsforholdene for de besøkende.

• Det er gitt tillatelse til bygging av 10 skutergarasjer langs Markveien ( mot betongstasjonen).

• Det er bevilget øknomisk støtte til sauegjerde i Ekkerøy, slik at innbyggerne i bygda slipper å ha uønsket sau inn i bolig/fritidsfeltet. Dette tiltaket har vært ønsket i en årrekke.

• Det er etablert et utdanningstilbud innen innkjøpskompetanse.

• 2018

• Kommunale nærings-/ utviklingsfond: Det ble igangsatt et arbeid med å evaluere eksisterende fondsstruktur. Dette for å tilpasse strukturen og bestemmelsene til den nye strategiske næringsplanen for Vadsø Kommune 2018 – 2022, med tilhørende handlingsdel.

• Nye boligtomter i Vestre Jakobselv: Arbeidet med å legge til rette for nye boligtomter i Jakobselv har pågått i flere år. Det var derfor skuffende da det viste seg at grunnforholdene vanskeliggjorde opparbeidelse av tomtene. Videre undersøkelser av grunnforholdene var nødvendig, og det er ennå usikkert om disse tomtene kan realiseres i forhold til opprinnelig plan. Imidlertid er det et sterkt ønske om å få realisert et mindre antall tomter i 2019.

• Vi har redusert bruken av personell uten formell kompetanse i skolen, helse/omsorg og barnehagene.

• Vi har lagt til rette for 100% stillinger for fagutdannede som ønsker det, og er best i landet på det området.

• Gjennom innspill fra ungdomsrådet, er det etablert et bowlingtilbud i kommunen.

• Oppvekstsenter i Vestre Jakobselv: Vadsø Høyre lanserte tanken om et oppvekstsenter i Jakobselv tidlig i denne kommunestyreperioden. Kommunestyret tok endelig investeringsbeslutning i desember 2018, en investering på rundt 37 millioner. Sentret vil gi plass til skole, SFO og barnehage. Høyre har tro på at en samlokalisering vil styrke fagmiljøet for de ansatte, og læringsmiljøet for barna.

• Vadsø museum/Ruija kvenmuseum: Arbeidet med å utvikle Vadsø museum – Ruija kvenmuseum til et nasjonalt ansvarsmuseum, fikk drahjelp, da regjeringen innvilget 43 millioner til å tilpasse det gamle NRK – bygget til musealt formål. I styringsgruppen er Asbjørn Berg vår representant. I tillegg til dette, fikk Vadsø kommune kr.1,5 mill. etablering av et kvensk språksenter. Dette er lokalisert til museet. Et godt arbeid fra museets side og politisk lobby -virksomhet ga resultater.

• Utbygging Vadsø Helsesenter: Vår samarbeidsavtale med Krf og Vadsølista inneholdt et punkt angående utviklingen av Vadsø Helsesenter. Investeringsbeslutningen som ble gjort i desember 2018, inneholder en utbygging av antall langtidsplasser, utvidelse av dagsentret og opprustning av 2 etasjer på helsesentret til korttidsplasser, plasser for rus – og psykiatri m.m. Utbyggingen vil ruste oss for å kunne møte framtidige behov innenfor pleie og omsorg. Investeringskostnadene vil være ca.118 mill.

• Ny havneplan: En ny spennende planprosess ble igangsatt i 2018. Da ble det gjort vedtak om oppstart av arbeidet med ny havneplan. Planen skal omfatte en helhetlig utvikling og tilrettelegging av de sentrumsnære områdene. I dette arbeidet er Johnny Aikio vår representant og leder av styringsgruppen.

• Det er gjort vedtak om at Vadsø Kommune kan flagge med det kvenske flagget og med regnbueflagget.

• Det er gjennomført en kartlegging av friluftsområder i Vadsø Kommune.

• Artic Race ble gjennomført som en folkefest i Vadsø.

• Det er gjort et omfattende arbeid med skilting/merking av turløyper.

• Oppgradering av barmarksløyper.

• Høyre var en pådriver i Vanngebyrsaken gjennom påtrykk fra partiledelsen, formannskap og Høyres lederskap i vannselskapet. Denne saken ble først kjent for politisk nivå i 2012, og fant sin løsning i denne perioden med tilbakebetaling av vanngebyr til innbyggerne på kr 4,6 millioner.

• 2019

• Etablering av en 1-årig prøveordning med gratis innsamling av marint søppel for fiskere.

• Oppgradere parkeringsplass ved fuglefjellet i Ekkerøy.

• Skilting av skuterløyper.

• Utvidelse av helsesentret med ett dagsenter. Vedtatt kr. 7 millioner, med byggestart høsten 2019.

• Igangsatt utredning av ny skuterløype fra Kiby.

• Gitt opsjon på tilleggsareal til Sandmo AS på Vadsøya næringspark.

• Gitt støtte til Sandmos planer i Skallelv vedrørende opsjon fra FEFO.

• Etablering av skuterløyper til isfiske/rasting på islagt vann, er vedtatt og finansiert. Forventes praktisert fra 2020.

• Annet:

• Statens hus (Fylkesmann) har planer om både oppussing og utvidelse av sine lokaler til en kostnad mellom Kr 100 – 200 millioner.

• Gamle asylmottaket, tidligere forsvars bygg i Hvistendahlsgate er solgt til private, som har planer om ombygging til leiligheter estimert til kr. 10 millioner.

• Sandmo AS (Ståle Karlsen) har nylig kjøpt den beste industritomten (gamle sildoljefabrikken) i Vadsø, og har store utviklingsplaner med bla. utvinning av kvartsittbrudd i skallelv. Her må vi alle dra lasset sammen, slik at vadsø igjen kan bli en stor og god faktor innen det private næringslivet.

• Nytt hotell og møbelgiganten Skeidar i Vadsø sentrum. Begge aktører har etter søknader fått tildelt tomter, hvor man også politisk har imøtekommet dispensasjonssøknad fra høydekrav. Byggekostnader her er estimert til en investering på iallefall kr. 1,3 milliarder.

• Utvidelse av Vadsø lufthavn er høyt prioritert. Arbeidet med områderegulering er i full gang. En utvidelse vil være en stor utviklingsmotor for reiseliv og arbeidsmarkedsregionen Varanger. Investeringsestimatet er foreløpig på kr. 750 millioner.

• Nordområdesekretæriatet er besluttet lagt inn under den nye fylkeskommunen fra 2020. Lokaliseringen er vedtatt lagt til Vadsø av regjeringen. Her må alle gode krefter bidra til å fylle på med relevante innspill for hva dette skal inneholde, som vil danne grunnlaget for hvor mange arbeidsplasser det til syvende og sist vil utgjøre.

• Utreding av ny 420KV kraftlinje til øst finnmark er vedtatt.

• Oppsummert

• Det er 84 år siden Høyre hadde ordfører og politisk ledelse i Vadsø Kommune. Det har vært sådd tvil om Høyres styringsdyktighet.

Sammen med Krf og Vadsølista, har vi bevist at også andre partier enn AP kan styre kommunen. Det har vært krevende, lærerikt og ikke minst viktig for Høyre og vist seg frem som nettopp ett styringsparti, hvor hensynet til innbyggerne og enkeltindivider alltid kommer først.

• I Politikken tar ting tid. En rekke planer er oppdaterte og ferske, samtidig står flere for tur. Vi er stolte av det vi har fått til, og legger ikke skjul på at vi så vidt er blitt varme i trøya. Vi håper på velgernes tillit i 4 år nye år. Sammen ønsker vi å være en optimistisk kommune med tro på fremtiden. Når vi drar lasset sammen, så får vi det til!

• Godt valg!

• Styret i Vadsø Høyre 23.5.2019