Vadsø – en sterk bidragsyter i en ny region!

Årsmøteuttalelse fra Vadsø Høyres Årsmøte 16.3..2017 Vadsø kommune er i dag vertskommune for Fylkesmannen og sentraladministrasjon for fylkeskommunen. Begge instanser leverer viktige tjenester til innbyggerne i Finnmark. Fylkesmannen og fylkeskommunen er viktige arbeidsplasser for innbyggerne i vår kommune.

Vadsø Høyre krever derfor at det i den videre prosess identifiseres hvilke arbeidsoppgaver innenfor nevnt forvaltning det er naturlig videreføres i Vadsø. En realisering av regionreformen skal skape vekst og utvikling for Vadsø som fylkeshovedstad.

Vadsø Høyres årsmøte har et klart krav om at fylkesordfører Runar Sjåstad (AP) nå kommer på banen og framsnakker Vadsø i denne sammenheng.
Vadsø Høyres årsmøte er kjent med at fylkesordføreren har avsluttet
nabosamtalene med Troms.Regionreformen skal ikke utformes på et kommunalt nivå, men på regionalt nivå. Det er svært skuffende å registrere at man ikke tar sitt ansvar som leder av Finnmark fylke.

Konsekvensene er, slik Vadsø Høyres årsmøte frykter, at andre legger premissene for hvordan vår fremtid i Finnmark skal bli.
En større region vil kreve sterke fagmiljø og en slik styrkning av kompetansearbeidsplasser kan bidra positivt for de eksisterende fagmiljø.
Vadsø Høyres årsmøte forventer at debatten framover skal ha fokus på mulighetsrommet som skapes gjennom reformen, og hvordan reformen bedrer kvaliteten på tjenester for innbyggerne i regionen.

Vadsø Høyres årsmøte er opptatt av å framheve at en ny region ikke rokker ved det
geografiske området Finnmark. Vi skal fortsatt være «finnmarkinger» selv om vi er i en region med Troms. Vår identitet er ikke knyttet til fylkesmannsembetet eller Finnmark fylkeskommunes administrasjon.

Den nye regionen skal ha sterk slagkraft mot regjeringen og stortinget ved nasjonale
prioriteringer og strategier. Vadsø blir en del av en region som blir svært viktig i årene framover, det er i nord verdiskapningen skjer!
Vadsø Høyres årsmøte forutsetter og krever derfor at den nye regionen satser på en
oppbygging av kommunene i Øst-Finnmark.

Enstemmig vedtatt.