Årsmøteresolusjon – Kompetanseheving av lærere

Årsmøteresolusjon enstemmig vedtatt på Vardø Høyres årsmøte 23. februar 2017.

En kartlegging fra 2014 viser at mange lærere i grunnskolen ikke har formell kompetanse i alle fagene de underviser i. Totalt er det om lag 38 000 lærere som underviser i matematikk, norsk og engelsk, som ikke oppfyller kompetansekravene. Regjeringen har derfor innført skjerpede krav til fordypning i disse fagene. For lærere i barneskolen stilles det krav om minimum 30 studiepoeng, mens det i ungdomsskolen stilles krav om minst 60 studiepoeng.

Samtidig som de nye kompetansekravene innføres, har antallet videreutdanningsplasser for lærere økt. I tillegg tar staten en større del av regningen enn tidligere, slik at det er lettere for kommuner og fylkeskommuner å godkjenne søknader om videreutdanning fra lærere. I 2016 søkte over 10 000 lærere om videreutdanning, og 5600 av disse fikk plass på et studietilbud. I statsbudsjettet for 2017 bruker regjeringen rundt 1,3 milliarder kroner på dette, og over 5000 lærere kan få plass på et studietilbud fra høsten. Regjeringen har varslet at satsingen på videreutdanning skal fortsette, slik at alle lærere som ønsker det, får hevet sin kompetanse.

Fordi det tar tid å videreutdanne alle lærere som ikke oppfyller kompetansekravene og som ønsker å fortsette å undervise i faget, har kommuner og fylkeskommuner ti år på seg for å oppfylle de nye kravene. I dag er det slik at skoleeiere kan fravike kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag hvis de mangler kvalifiserte lærere. Målet er at alle kommuner skal kunne overholde de nye kravene etter en periode på 10 år.

I en artikkel i Finnmarken 8. februar 2017 fremkommer det at 48 prosent av engelsklærerne i Finnmark har ikke nok utdanning i faget de underviser i skoleåret 2016/17. 42 prosent av matematikklærerne og 32 prosent av norsklærerne oppfyller heller ikke kompetansekravet. I Vardø er det 38 prosent av engelsklærerne som ikke oppfyller kompetansekravet, altså lavere enn Finnmarksgjennomsnittet, men for norsk- og matematikklærerne er det hele 57 prosent og 61 prosent som ikke har den nødvendige kompetansen som kreves.

Vardø Høyre mener at kommunen som skoleeiere må sette fokus på videreutdanning og kompetanseheving, og jobbe for å gradvis redusere antall lærere som ikke oppfyller kravene til kompetanse for sitt fag, spesielt innenfor norsk og matematikk.

Vardø Høyre oppfordrer lærere, rektor og kommunen til å ta utfordringen, og håper at videreutdanning prioriteres i 2017 og fremover.