En god og verdig alderdom

Alle fortjener en verdig alderdom. Dessverre er det ofte slik at sviktende helse og tap av nære personer og nettverk kan føre til isolasjon og ensomhet, både hos hjemmeboende eldre og for de som bor på sykehjem. Mange eldre kan også oppleve passivitet, inaktivitet og kjedsomhet. Vårt mål er at eldre som bor hjemme og eldre som bor på sykehjem skal oppleve trygghet, trivsel og kvalitet i tjenestene, og at de skal ha en meningsfull hverdag.

For oss i Høyre spiller det ikke noe rolle hvem som driver tjenesten, så lenge folk får den hjelpen de trenger. Høyre går til valg på en velferdsmiks – hvor offentlige, ideelle og private samarbeider og lærer av hverandre for at kvaliteten skal bli best mulig. Det offentlige skal ta regningen for din velferd, uavhengig av hvem som driver tjenesten. Et mangfold av valgmuligheter gir mennesker mulighet til å velge bort leverandører de ikke er fornøyd med. Vi ønsker også et godt samarbeid med frivillige organisasjoner og private for å tilby sosiale aktiviteter for å motvirke isolasjon og ensomhet.

Det er ofte slik at de som har skoen på, også er de som vet hvor den trykker. Vi vil derfor involvere eldrerådet i Vardø i saker som angår deres hverdag. Sammen kan vi komme frem til de beste løsningene for Vardøs eldre befolkning.

Her er noen av de tiltakene som Vardø Høyre vil jobbe med fremover:

• Tilrettelegge for at eldre kan bo hjemme så lenge som mulig. Vi vil ta i bruk velferdsteknologi som for eksempel trygghetsalarm, digitalt nattilsyn, multidose-dispensere, e-låser og digital avstandsoppfølging for å sikre at eldre kan bo hjemme lenger og mestre egen hverdag.

• Opprette en frivilligsentral hvor man blant annet kan få hjelp til hverdagslige ting som å handle, måke snø eller klippe gress.

• Innføre fritt brukervalg slik at man selv kan velge hvem som skal utføre f.eks. hjemmetjenester, mens kommunen uansett skal ta regningen.

• Samarbeide med frivillige og private for å lage sosiale tilbud for å motvirke ensomhet, for eksempel besøksvenner eller felles aktiviteter for eldre.

• Tilby hverdagsrehabilitering etter sykdom eller skade, slik at man sammen med den eldre ser om det er mulig å trene opp igjen evnen til å løse praktiske gjøremål selv i stedet for å motta passiv hjelp.

• Legge til rette for at eldre som ønsker det kan leve sammen så lenge som mulig. Vi ønsker en «samboer-garanti» på sykehjemmet.

• Tilby minst en times aktivitet daglig med bakgrunn i egne interesser, ønsker og behov. Vi slutter ikke å ha interesser selv om vi havner på sykehjem. Alle eldre fortjener en time med aktivitet som de liker hver eneste dag.

• Sørge for at middagen på sykehjemmet gis på riktig tidspunkt, og servere god og næringsrik mat på sykehjem og til hjemmeboende.

• Samarbeide med frivillige organisasjoner om tilbud som for eksempel besøkshund og besøksvenner.

• Involvere eldrerådet i politiske saker som berører eldres hverdag.