Grunngitt spørsmål til ordfører om brannberedskap

Vardø Høyre har fremsatt et grunngitt spørsmål til ordfører om brannberedskap i forkant av bystyremøte 14. desember 2016.

Som kjent brøt Vardøs brannbil (Mercedes, 1982-modell) sammen under innsats lørdag 3. desember. Per dags dato er en reservebil (Dodge, 1969-modell) satt inn som midlertidig hovedbil, samt at brannberedskapen på Vardø lufthavn Svartnes fungerer som backup.

Vardø Høyre er svært bekymret for brannberedskapen fremover inntil ny brannbil er innkjøpt. Det er en kjensgjerning at julehøytiden er spesielt ulykkesutsatt. Det er videre sannsynlig at det vil kunne ta tid å få innkjøpt en ny bil, blant annet fordi den må ut på anbud. Vardø Høyre mener at det må igangsettes midlertidige tiltak snarest for å sikre forsvarlig brannberedskap i påvente av en permanent løsning.

Dagens tilgjengelige hovedbil er en veteranbil som er nesten 50 år gammel, og tilfredsstiller ingen tekniske krav. Vi er videre av den oppfatning at man ikke kan basere seg på at brannberedskapen på flyplassen vil være tilgjengelig ved branntilløp, ettersom denne må være til stede på flyplassen når fly skal lande. Den er også ubemannet på kveld og natt. Det er heller ikke usannsynlig at ambulansefly vil bli tilkalt ved en større hendelse, slik at beredskapen må være tilgjengelig på flyplassen. Det er også en risiko dersom brannen skulle oppstå i tunnelen, eller tunnelen skulle være blokkert på annen måte.

Vardø Høyre minner om at det er snakk om kommunal beredskap som skal ivareta befolkningens sikkerhet, og mener at det er direkte ansvarsfraskrivelse dersom man ikke gjør tiltak snarest for å sikre Vardøs befolkning en god og forsvarlig brannberedskap inntil innkjøp av ny brannbil er foretatt.

Det er opplyst at det er innhentet pris på leiebil. Med en slik løsning vil man ha en ny og oppdatert bil tilgjengelig så lenge det er aktuelt inntil en permanent løsning er på plass. Vi er av den oppfatning at man ikke har mye å spare på å reparerte den havarerte bilen kontra å leie bil, all den tid man ikke kan forvente å få solgt den gamle bilen for en spesielt høy pris. Man må videre ta hensyn til at det må fremskaffes deler til den gamle bilen samt beregnes tid til verkstedarbeid. Vi frykter derfor at Vardø vil bli stående uten tilstrekkelig beredskap over et lengre tidsrom dersom denne løsningen foretrekkes.

Vi ber om svar på følgende spørsmål:

1) Vil kommunen leie inn brannbil som en midlertidig beredskapsløsning, og når vil denne være på plass?

2) Dersom kommunen ikke ønsker å leie brannbil; hva er begrunnelsen for dette, og hva vil bli gjort i stedet for? Når vil dette være på plass?

3) Når vil prosessen med å kjøpe ny brannbil bli iverksatt, og hvor lang tid ser man for seg at det vil ta før bilen er innkjøpt og klar til bruk?

På vegne av Vardø Høyre,

Tom Rainer Mikalsen Fjelde, gruppeleder Høyre