Marin forsøpling

Foto: Ricardo Moraes / Reuters

En av de største miljøutfordringene vi har er forsøpling av havet, og omfanget øker. Marin forsøpling og spredning av mikroplast i havet har negativ påvirkning på marine økosystem, naturmangfold og bærekraftig utvikling. Plastavfall følger havstrømmene, på tvers av landegrenser og er et globalt problem som krever internasjonale løsninger.

For Norge som kystnasjon er det viktig at vi forvalter havområdene og ressursene havet gir oss på en bærekraftig måte. Avfall utgjør en stor risiko for dyre- og fugleliv og medfører hvert år betydelige kostnader for samfunnet. Sjøfugl spiser fragmenter av avfall som forveksles med mat, mens sjøpattedyr og landbaserte dyr kan sette seg fast i line-, not- og garnrester. Derfor er det avgjørende å stanse forsøplingen og rydde opp der det er mulig. Havforsøpling er et miljøproblem som vi alle må ta ansvar for.

Havforsøpling har vi dessverre mer enn nok av også i våre havneområder og strandsoner. I tidligere år har flere frivillige lag, foreninger og privatpersoner gjort en formidabel innsats med å rydde opp i bymiljøet og havneområdene i kommunen. Vardø Høyre håper at kommunen trapper opp innsatsen mot forsøpling i samarbeid med frivilligheten fremover.

Vardø Høyre vil:
  • At kommunen skal iverksette tiltak for å rydde opp i forsøpling i lokalmiljøet.
  • Gjøre det enklere og gratis for frivillige å samle inn søppel som ligger i naturen.
  • Gjøre det gratis for fiskebåter å levere innsamlet marint avfall til havner.
  • Redusere plastutslippene i samarbeid med næringslivet.

Enstemmig vedtatt på Vardø Høyres årsmøte 31.01.18.