Ungdommen er fremtiden!

Det er ungdommen som skal drive Vardø videre. Derfor må vi sørge for at Vardø er en attraktiv by å bo i.

En god skole og gode fritidstilbud er viktig for at unge skal trives. Vardø Høyre vil at ungdommen i Vardø skal bli sett og hørt, og at de skal tas med på råd i saker som angår dem og deres hverdag. Det er viktig at de unges interesser blir fremmet, slik at unge blir inkludert i viktige prosjekter og beslutninger. Vi har fått på plass et flott ungdomsråd som vi gleder oss til å samarbeide med. Det betinger også at vi som politikere er tett på og gjør ord til virkelige handlinger.
Vardø Høyre har flere tiltak som vi vil jobbe med for å bedre attraktiviteten for unge i Vardø:
• Vi vil sikre at ungdomsklubben opprettholdes og får tilstrekkelig økonomisk støtte.
• Vi vil legge til rette for enda flere møtearenaer og aktiviteter som kan være med på å øke trivselen for unge i Vardø. Vi vil jobbe aktivt sammen med frivillige organisasjoner og idrettslag for å finne gode løsninger, og støtte tilbud og aktiviteter som rettes mot ungdom.
• Vi vil sikre at idrettshallen er åpen på dagtid i skoleferiene slik at de som ønsker det kan bruke hallen når organisert idrett har ferie.
• Vi vil jobbe tettere med Vardø idrettsråd som representer de fleste idrettslag i kommunen.
• Alle unge i kommunen, uansett økonomisk plattform, skal gis muligheter til å delta på aktiviteter og kulturelle arrangementer. Vi vil derfor innføre en ordning med aktivitetskort for barn og unge i lavinntektsfamilier.
• Vi vil ha tettere samarbeid mellom skole og næringsliv, både i grunnskolen og i videregående. Vi vil motivere flere til å ta yrkesfaglig utdanning som svarer til næringslivets behov, som igjen sikrer bosetting og vekst i kommunen.
• Vi vil involvere ungdomsrådet i politiske saker som angår barn og unge. Vi ønsker også å aktivt ta med kommunens barn og unge i arbeidet med i saker som mange er opptatt av, for eksempel arbeid med klima og miljø i kommunen.
Ungdommen er fremtiden og skal drive kommunen videre. Vardø må være så attraktiv for de unge at de ønsker å bli boende her. Ungdommen må bli våre fremste ambassadører!
Vi tar ungdommen på alvor – godt valg!