Gratulerer Åshild!

Vi skriver torsdag 11.05.2022. I dag fyller Høyres ordførerkandidat ved kommunevalget i 2023, 36 år. En ung, alltid smilende, lyttende og imøtekommende firebarnsmor, kan bli Vestby kommunes nye ordfører.

Åshild Fagerjord

Du Åshild, kan bli den første kvinnelige ordføreren i kommunen vår. Det ser vi frem til. Det er en historie som jeg gjerne vil se fullført etter valget om 16 måneder. Høyres medlemmer i Vestby står bak deg, Åshild, og vi skal sammen nå målet. Vi takker deg for at du, etter en veloverveid tankeprosess, stiller deg til disposisjon!

I kommunestyret har vi blitt kjent med deg. Du er en samarbeidets representant, som lar alle ha en stemme inn i debattene. Du har fornuftige, men også spisse meninger i engasjerende saker. Du har klare tanker som du kan formulere med frimodighet og overbevisning, men også med respekt for andres synspunkter, og om hva som vil være til det beste for helheten. Du er ikke redd for å være talskvinne for de verdiene som du bygger livet på.

Av mange fra ulike partier har jeg bare hørt «godord» etter at du ble nominert som vår ordførerkandidat. De gir beskjed om at du er en samlende kandidat langt ut over egne rekker. Du innehar de kvalitetene en ordfører skal ha. Med deg kan ordførerrollen få en ny dimensjon.

Jeg er sikker på at du vil tre frem som en flott ordfører i Vestby. Så vil det alltid være de som trer frem med andre synspunkt. Kanskje ser noen en konkurrent. Kanskje er det fordommer om at en kvinne og firebarnsmor på 36 år ikke kan bekle rollen som ordfører, særlig i forhold til andre livsoppgaver. Det er ord som alt eksisterer. Men det må være grunnet i at en ikke kjenner deg, ei heller at en forstår din visdom og bakgrunn, og ei heller at du vil ha mange rundt deg som vil at nettopp du skal lykkes som ordfører. Dessuten står vi bak deg og vil ditt beste i kommende prosesser. Husk: Sammen klarer vi det meste. «Vi er rike i forhold til hvem og hva vi er, ikke i forhold til hva vi eier».

Yngve Haugstvedt, kommunestyrerepresentant Vestby Høyre