Julehilsen fra Vestby Høyre

Politikken har gått sin gang også i år, et år som har vært spesielt for oss alle.

Vestby Høyre

Vestby Høyre i pandemiens tid

2020 har vært et spesielt år for oss alle, og for Vestby Høyre har det ikke vært noe unntak. Pandemien har medført store endringer i hverdagen vår, og hvordan vi utfører vårt virke. Da Norge stengte ned i mars var det mange av oss som aldri hadde hørt om digitale plattformer som Teams og Zoom, og det ble en bratt læringskurve for at vi skulle kunne fortsette arbeidet både i kommunestyregruppen og foreningen.

På tross av noen tekniske utfordringer innimellom, har det likevel gått over all forventning, og politikken har kunnet gå sin gang, dog på litt andre måter enn det vi har vært vant til.

Når det kommer til de politiske sakene merker vi ofte at «makta rår» i Vestby. Det er utfordrende å få gjennomslag for gode Høyre-saker fra opposisjon, men i noen enkeltsaker har vi likevel vunnet frem. Leirskolesaken, heis til slalomklubben, rampe til Garder kirke og kaldhall på Risil er noen eksempler på dette.

I forbindelse med behandlingen av handlingsprogrammet har vi uttrykt bekymring for posisjonens investeringer. I en usikker situasjon ønsket Høyre blant annet å utsette byggingen av kulturkvartalet slik at vi bedre kunne se konsekvensene av pandemien, og for å forsikre oss om at den helt nødvendige befolkningsveksten og tilhørende økningen i skatteinngangen slår til. Flertallet med ordfører Ludvigsen i spissen hadde ingen slike betenkeligheter, og kulturkvartalet ble lagt inn i budsjettet for 2021. Slik Høyre ser det vil veien til å innføre eiendomsskatt på boliger være svært kort dersom befolkningsveksten ikke kommer, og vi ser allerede nå at denne har avtatt.

Veien videre i 2021

Flertallsposisjonen i Vestby er det siste året smuldret bort. To av Arbeiderpartiets representanter har meld seg ut, og vi jobber for å se muligheter i nytt flertall, og så langt har det nye flertallet vedtatt å gjeninnføre utvalgsmodellen. Vi skal fortsette å jobbe hardt for at Høyre skal få økt innflytelse på lokalpolitikken i 2021.

Også foreningsstyrets arbeid har blitt påvirket av Covid-19. Planlagte medlemsmøter og aktiviteter har blitt avlyst, og styremøtene har stort sett blitt avholdt digitalt. Vi ser imidlertid lysere på 2021, både med en vaksine nært forestående, og med tanke på det faktum at den digitale kompetansen har økt betraktelig i befolkningen. Uavhengig av smittesituasjon fremover vil vi prioritere å få avholdt medlemsmøter og foredrag. Vi gleder oss til å kunne møte likesinnede Høyre-folk igjen, enten det blir fysisk eller digitalt.

I 2021 er det stortingsvalg, og i høst har det vært nominasjonsprosesser i alle stortingsvalgdistriktene. Vestby Høyre har fått vår egen Roble Wais på en flott 14. plass på listen til Akershus Høyre, og det er vi veldig stolte av. Det er også svært gledelig å registrere at resten av listen er mangfoldig med mange dyktige kandidater som skal stå på for fire nye år for Erna. Høyre i Vestby er motiverte og ser fram til at vi (forhåpentligvis) kan møte velgerne våre igjen på vanlig måte i valgkampen. Vi håper også på at mange av våre medlemmer vil engasjere seg i dette viktige arbeidet.

Styret ser også framover mot neste kommunevalg i 2023, og vil som besluttet på årsmøtet gå i gang med å sette ned en nominasjonskomité så raskt som mulig. Vi oppfordrer alle medlemmene til å komme med innspill på hvem som kan være skikket til å sitte i en slik komité. Går alt som tenkt vil Vestby Høyres neste ordførerkandidat bli nominert høsten 2021 eller vinteren 2022.

Til avslutning vil vi oppfordre alle våre medlemmer til å følge anbefalingene fra våre dyktige myndigheter, og til å ta vare på hverandre. Alt blir bra igjen!

En riktig god jul og et godt nytt år ønskes til dere alle!

Varme julehilsener fra kommunestyregruppen og styret i Vestby Høyre.