Kollektivstudien for Østlandet og Byvekstavtalen/Oslopakke 3.
I dag tok Vestby Høyres Jan Henrik ordet i fylkestinget om både Kollektivstudien for Østlandet og Byvekstavtalen/Oslopakke 3.

Som representant fra en kommune litt lenger ut i Akershus var budskapet mitt at randkommunene må ses som en del av løsningen – ikke bare som ytterkant av problemet. Les mer om saken her
Akershus er ikke bare fylket rundt Oslo. Vi er også fylket mellom Oslo og resten av Østlandet. Derfor må tog, buss, knutepunkter, takstsystemer og innfartsparkering ses i sammenheng.
I saken om Kollektivstudien fikk vi gjennomslag for et felles forslag om å utvikle tilstrekkelig innfartsparkering der det er mulig, slik at flere enklere kan reise kollektivt.
Det er et viktig og praktisk grep. For mange innbyggere i randkommunene er bilen nødvendig første del av reisen – men med gode løsninger kan flere ta toget eller bussen videre.
I Byvekst-saken løftet jeg også næring, arbeidsplasser og fremkommelighet. Hele Akershus må ha virkemidler til å bidra dersom vi skal nå de store målene.