Nå skal ungdommen gjøre kommunens SoMe-kommunikasjon bedre

Åshild Fagerjords forslag om å bevilge en ekstra pott til et prøveprosjekt der kommunen skal ansette ungdom i alderen 14-16 år for å spisse kommunens arbeid på sosiale medier ble enstemmig vedtatt i dagens kommunestyremøte.

Åshild Fagerjord

Her kan du lese Fagerjords innlegg i sin helhet:

Kommunen ønsker seg flere følgere på aktuelle kanaler for å nå spesifikt ungdommene. Hvem er best til å uttrykke seg og snakke et språk ungdommen forstår og finner nyttIg? Hvem bruker en sjargong, vet hvilke hasjtagger som kan funke, hvor mye er passende mengde før det blir spam, hvem kan rett og slett snapchat, tiktok og insta best? Jo, nettopp. Ungdommen selv!

Hvorfor ikke involvere ungdommene i arbeidet med å nå ut til egen målgruppe? De kjenner sitt publikum, de kan vite hva som rører seg, de vet hva ungdommene etterspør i større grad.

Jeg tror at hvis vi tar med ungdommene i arbeidet med informasjonsspredning har vi større mulighet til å nå ut og skape den direkte dialogen vi ønsker mellom barn, unge og kommunens ansatte.

Hvis vi ønsker engasjerte ungdommer som vet at det finnes et ungdomsråd, som kjenner klubbene våre, som vet når ungdomshelsestasjonen er åpen og som fremmer at det er greit og også kanskje kult å benytte seg av kommunens tilbud, eller uttale seg om saker som angår ungdommene, ja, så la oss ta de med i arbeidet med å nå ut til egen gruppe.

Dette er ikke til forkleinelse for noen som allerede gjør et godt arbeid på kommunens kanaler. Men, det er nå en gang slik at jeg som 34 år gammel dame er steingammel for en 14 åring. Det er nok lettere og mer spennende å følge med på en liten gruppe av sine «egne».

Vi ønsker aktive ungdommer i arbeid og kommunen ønsker å nå ut til ungdommen. Vi kan med andre ord la ungdommene få jobb med noe meningsfylt, samtidig som vi forhåpentligvis kan få en bedre dialog med den gruppen.

Derfor foreslår jeg på vegne av Vestby Høyre at vi setter av 50.000 kroner for å starte et prøveprosjekt hvor vi tar med oss ungdom mellom 14- 16 år i arbeidet med å nå ut til ungdommen selv.

Kommunestyrets enstemmige vedtak lyder som følger: Det bevilges i tillegg kroner 50.000 for å hyre inn ungdom i alder 14- 16 år til sommerjobb, med mulighet til å utvide arbeidet, som i samarbeid med kommunen kan arbeide med å skape bedre dialog og nå ut til flere ungdommer under 18 år på de flater hvor ungdom nås.