Vestby må stå klare

Det er med stor fortvilelse at vi i Vestby Høyre har sett hva som nå skjer i Europa.

En krig mot et land og et folk som oss, som er mye mindre enn Russland, blir brutalt angrepet av en av de store statene. Et angrep bygget på falske anklager og mot et uskyldig folk og en stat hvor det kun har vært selvstendighet som virker som selve kjernen for denne krigen. En selvstendighet som denne stormakten ikke aksepterer. Russland har etter flere gjensidige avtaler nå brutt en avtale de har hatt med den ukrainske stat og det ukrainske folk, noe som stadfester at Russland ikke er en stat vi kan stole på. Det at en så stor stat ikke kan tillegges tillit er i seg selv en kjempeutfordring som vil skape uro i Europa i lang tid fremover.

Vi i Vestby Høyre har de siste dagene stilt oss spørsmålet, hva kan vi bidra med, utover å støtte våre rikspolitikere og et samlet Europa som står opp mot Putin. De det går ut over er befolkningen i Ukraina, det ukrainske folk. Det er de som trenger hjelp.

Kommunestyret i Vestby har allerede besluttet å ta i mot langt flere flyktninger enn det som har blitt bosatt i Vestby. Vil vil derfor bare stadfeste at i Vestby har vi hjerterom og vil støtte på alle vis. Og skulle det komme riktig mange så står også vi i Vestby Høyre beredt til å vedta å ta i mot langt flere!

Vestby Høyres kommunestyregruppe

Vi står sammen med med ukrainske folket.