Seks grunner til å stemme Høyre i Vestby

1. En skole som gir muligheter for alle

Vestby Høyre vil jobbe for en skole med trivsel, mestring og læringsglede. Vi må sørge for at skolen skaper muligheter for alle, i et trygt og godt læringsmiljø, uavhengig av hvor man bor eller hvilken familie man kommer fra.

For å oppnå dette må vi ta dagens utfordringer i Vestby-skolene på alvor. Vi har for det meste nye skolebygg, men må nå sørge for å fylle dem med innhold. Dette innebærer blant annet å prioritere tidlig innsats og sørge for å få flere yrkesgrupper inn i skolene våre. Det må satses på tiltak som styrker det sosiale miljøet, eksempelvis gjennom flere sosiallærere, skolepsykologer og helsesykepleiere.

2. Vi må ta vare på både økonomien og miljøet

Noe av det viktigste vi må gjøre i Vestby er å ta vare på fjorden vår, som er i en kritisk tilstand. Skal vi redde Oslofjorden vil vi trenge et forpliktende samarbeid mellom kommune, fylke, stat og næringsliv. Høyre vil være en pådriver for dette, og aktivt bruke Oslofjordrådet i arbeidet. Vi vil også jobbe for lokale tiltak, blant annet ved å følge opp renseanleggene våre og påse at de etterlever alle krav.

På samme tid er det helt nødvendig å ta vare på økonomien. En trygg og god styring av økonomien i kommunen er avgjørende for å styrke og opprettholde kvaliteten i tjenesteytingen. Penger kommunen henter inn fra innbyggerne i form av skatter og avgifter må brukes med respekt for innbyggerne som har betalt dem. Høyre er garantisten for dette.

3. Kvalitet i omsorgen – leve hele livet

Med en økende eldrebefolkning fremover vil antallet eldre som har behov for helse- og omsorgstjenester, øke. Mange lider av flere sykdommer samtidig, og har komplekse og avanserte behov. Høyre vil at eldre som trenger helsehjelp, skal ha et godt og trygt tilbud, enten det er i eget hjem eller i sykehjem. En forutsetning for et aldersvennlig samfunn er universell utforming og fysisk tilrettelegging. Det er ikke bare et spørsmål om å ta vare på de som er pleietrengende, men det må også settes inn betydelige ressurser for å forebygge og rehabilitere.

4. Vi skal styrke tilbudet for dem som sliter med psykisk helse og rus

Det skal være trygt og godt å bo i Vestby kommune, og som innbygger skal du motta den hjelpen du trenger i en vanskelig fase i livet. God psykisk helse er en forutsetning for god livskvalitet. Innsatsen må derfor settes inn tidligst mulig for personer med psykiske helseplager, og det må sikres gode lavterskeltilbud.

Vestby Høyre vil være en pådriver for at kommunen skal ha en verdig og human rusomsorg som ikke har som mål om å straffe brukeren, men sørge for at de får god hjelp og behandling. Vi vil i samarbeid med våre nabokommuner og politiet ta initiativet til et regionalt pilotprosjekt om rusreform i Follo.

5. Vestby som en JA-kommune

Noe av det viktigste en kommune kan gjøre er å legge til for rette næringsutvikling. Et lokalt yrende næringsliv vil gi positive ringvirkninger, først og fremst i form av verdiskaping, arbeidsplasser og skatteinntekter, samt at næringslivet er viktig for idrett, kultur og frivillighet i kommunen. Høyre skal være på lag med jobbskaperne.

Med Høyre i styringen skal Vestby bli en JA-kommune som sier ja hvis vi kan, og nei kun hvis vi må. Vi skal ha en grunnleggende positiv holdning til skapende virksomhet og innovasjon.

6. Et boligmarked for alle

Vestby Høyre ønsker å gjøre det lettere å kjøpe egen bolig, uavhengig av livssituasjon. For å sikre en balansert befolkningssammensetning og gode bomiljøer, må vi legge til rette for en variert boligbygging som imøtekommer ulike alders- og inntektsgruppers behov. Dette innebærer å bygge både eneboliger, rekkehus, småhus og leiligheter. Vi vil også satse på flere prosjekter med konseptet «leie-til-eie».