En grønn utvikling

De menneskeskapte klimaendringene er det største problemet verden står overfor. Høyere temperaturer, ekstremvær og svekkede økosystemer setter selve livsgrunnlaget vårt på spill og truer fremtidig velferd og vekst. For å forhindre dette er vi nødt til å kutte utslippene våre.  Høyre vil imidlertid kutte utslippene, ikke utviklingen. Dette gjør vi gjennom å gjøre det lønnsomt for bedriftene å omstille seg til grønnere løsninger og satse på nye grønne næringer. Vestvågøy Høyre skal gjennom målrettet arbeid være garantisten for en grønn utvikling i kommunen.

Vestvågøy Høyre vil:

Ta en aktiv rolle i utvikling av programmet De grønne øyene.

Vi ønsker gjennom kommunale vedtak å stimulere til aktiv grønn utvikling.

Vestvågøy Høyre vil gjennom kommunalt planverk bidra grønt fokus.

Vi vil sikre at kommunen er omstillingsdyktig for utvikling av grønne strukturer.

Gjennomføre grønne tiltak i offentlig sektor

Vestvågøy Høyre vil arbeide for mest mulig energi effektivitet i offentlige bygg gjennom automatisering og styring av energikrevende utrustning. LED skal brukes i så stor utstrekning som mulig, samt varmegjenvinning og varmepumper der dette lar seg gjøre.

Vestvågøy Høyre vil etablere effektstyring på kommunale bygg og utrustning hvor det er mulig.

Vi ønsker å tilby driftspersonell utdanning med fokus på ENØK, samt gjennomføre brukeropplæring og bevisstgjøring for en bedre energiutnyttelse.

Vestvågøy Høyre vil sikre at kommunen følge grønne krav i forbindelse med offentlig anskaffelse.

Støtte et miljøvennlig reiseliv og forbedret kollektivtilbud

Vestvågøy Høyre vil tilrettelegge for grønn nyetablering i reiselivet, herunder klimavennlig cruisetrafikk.

Vi vil i samarbeid med fylkeskommunen aktivt arbeide for et forbedret kollektivtilbud i hele kommunen.

Etablere et grønt nærings- og utviklingsfond

Vi ønsker å etablere et grønt nærings- og utviklingsfond for å stimulere bedrifter som tar miljøansvar.

Søke støtte til klimatiltak gjennom ordningen Klimasats

Vestvågøy Høyre vil være en pådriver for at kommunen utvikler klimatiltak som det søkes støtte til gjennom ordningen Klimasats. Klimasats er en egen ordning startet av Høyre i 2016 som fremmer klimatiltak i kommuner og fylkeskommuner ved støtte og kunnskapsutveksling som medvirker til reduksjon i klimagassutslipp og omstilling til lavutslippssamfunnet.