Oppvekst

Muligheter for alle i skolen

Høyres politikk for oppvekst er at barnets beste alltid skal komme først. Barn og unge er forskjellige, med ulike og sammensatte behov, derfor mener vi at det viktigste er å tilpasse innsatsen etter behovet. Det offentliges oppgave er å støtte opp under familiene, ikke å styre dem. Menneskets egenverdi, valgfrihet og selvrespekt står sentralt i Høyres familiepolitikk. Høyre ønsker en skole med kvalitet og kunnskap, hvor alle elever har like muligheter og hvor innsatsen settes inn tidlig nok, slik at flere elever kjenner læringsglede og flere fullfører og består skoleløpet. Innen oppvekst har Vestvågøy Høyre fem særskilte satsningsområder.

Vestvågøy Høyre vil:

Sikre at elever i Vestvågøyskolen har høy kvalitet på undervisningen

Vestvågøy Høyre vil utvikle en konkret strategiplan for kvalitetsutvikling i Vestvågøyskolen med målbare indikatorer.

For å oppnå høy kvalitet på undervisningen vil vi prioritere incentiver for at lærere i Vestvågøyskolen skal ha fagutdanning. Dette ønsker vi å oppnå gjennom mer målrettet rekruttering, kompetanseheving, videreutdanning og stipendordninger.

Vestvågøy Høyre ønsker å bidra til utdanning av flere fagarbeidere innenfor blant annet havbruk, byggfag og helse gjennom støtte til private initiativ til etablering av videregående skoler og høyskoletilbud.

Øke satsningen på elevenes sosiale mestring og læringsresultater gjennom tverrsektorielt samarbeid.

Vestvågøy Høyre vil arbeide for at elevenes psykiske helse og sosiale mestring styrkes ved å sikre god tilgang og tilstrekkelige ressurser fra blant annet helsesykepleiere, skolepsykolog og miljøtjeneste. Ressursene ønskes rettet mot tverrfaglig tidlig innsats, forebygging og helsefremming i barnehage og skole.

Vestvågøy Høyre vil arbeide for trygge og inkluderende skolemiljø, ha nullvisjon for mobbing og fortsette satsingen på MOT i ungdomsskolen og Lions quest/Mitt valg i barneskolen, samt sikre at alle elever har muligheten til å gi regelmessig tilbakemelding på hvordan de trives og lærer på skolen.

Vi vil styrke en helhetlig veiledningstjeneste som sikrer at ungdomsskoleelever får mulighet til å ta bevisste utdannings- og/eller yrkesvalg.

Vestvågøy Høyre vil være en pådriver for å få til hybelhus med oppfølging for videregående elever på Leknes.

For at alle barn og unge i Vestvågøy skal kunne delta på minst én fritidsaktivitet i uka, uavhengig av foreldrenes lommebok, ønsker vi å innføre fritidskortet i Vestvågøy. Mange familier i Vestvågøy sliter med å få endene til å møtes, og må prioritere mat på bordet foran aktiviteter for barna sine.

Bygge folkebadet på Leknes

Folkebadet skal bli Vestvågøys nye samlingspunkt! Vestvågøy Høyre vil investere i styrket folkehelse, fysisk aktivitet, sosialt fellesskap, og gode svømme- og livbergingsferdigheter gjennom bygging og utvikling av et folkebad. Vi ønsker et godt funksjonelt folkebad med gode forhold for idrett og vannlek.

Bidra til et godt og variert skole- og barnehagetilbud

Vestvågøy Høyre vil støtte gode og varierte skole- og barnehagetilbud fra offentlige og private aktører. Vi vil sikre gode muligheter for fysisk aktivitet, blant annet ved å oppgradere uteområdene ved skoler og barnehager, samt prioritere og gjennomføre planmessige trafikksikkerhetstiltak ved skolene.

Ta et større politisk ansvar og eierskap som god skoleeier, og styre kommunalområdet oppvekst etter tydelige politiske målsettinger i tett samhandling med fagmiljøene

For å sikre en god samhandling mellom politisk nivå og administrasjonen ønsker vi å opprette en egen politisk komite for kommunalområdet oppvekst.