Samfunns-utvikling

Høyre vil tilrettelegge for at det bygges flere boliger ved å forenkle regelverk og effektivisere byggeprosesser. Vi vil stille krav til utbyggere om at førstegangskjøpere prioriteres, og ta i bruk leie-til-eie-modeller. Høyres mål er å binde by og bygd sammen med flere jobber i distriktene, bedre veier og gode velferdstjenester der folk bor. Høyre ønsker et inkluderende og mangfoldig kultur- og idrettsliv. Vestvågøy Høyre vil i samarbeid med relevante universiteter og høyskoler arbeide for felles kunnskapsbygging gjennom forskning og etablering av fleksible og digitale utdanningstilbud som legger til rette for livslang læring i kommunen.

Vestvågøy Høyre vil:

Sikre at flere i Vestvågøy skal oppnå boligdrømmen sin, samt legge til rette for næringsutvikling.

Vestvågøy Høyre vil revidere og forenkle arealplanene. Vi ønsker et mindre detaljert og rigid planverk, og en dreining fra kontroll til veiledning, service og tilgjengelighet i teknisk sektor. Vestvågøy Høyre ønsker på bakgrunn av dette å opprette en teknisk veilederstilling i servicetorget.

For å sikre en god samhandling mellom politisk nivå og administrasjonen ønsker vi å opprette en egen politisk komite for kommunalområdet samfunn og teknikk.

Vi vil stimulere til bygging av flere og mer varierte boliger i hele kommunen.

Vi ønsker å ta i bruk ulike boligsosiale modeller som leie-til-eie i utbyggingsprosjekter, Såkalte leie-til-eie-boliger gjør at man kan kjøpe boligen man leier til fast pris i løpet av fem år. Da får man sjansen til å spare opp til større egenkapital samtidig som man også får ta del i prisstigningen som skjer i mellomtiden.

Vi vil også styrke den kommunale garantien i Husbanken slik at flere familier med dårlig råd i Vestvågøy kan få startlån.

Satse på kultur, kunst og idrett som viktig del av samfunnsutviklingen, både fordi det har en verdi i seg selv og fordi det skaper aktivitet, mening, engasjement og bolyst.

Vestvågøy Høyre vil arbeide for å videreutvikle de kulturelle institusjonene og møteplassene i kommunen, blant annet ved å stille seg positiv til utbygging av Lofotr vikingmuseum, nytt bygg for Figurteatret og bygningsmessige tilpasninger på Meieriet kultursenter. Vi vil at idretts- og nærmiljøanleggene skal vedlikeholdes. Det frivillige kultur- og idrettslivet må gis gode vilkår for å kunne drive sine aktiviteter i hele kommunen.

Fortsette utviklingen av byen ved Buksnesfjorden, som Lofotens attraktive handels- og regionssenter, blant annet gjennom fortsatt sentrumsopprusting, torgfasiliteter, skulpturpark og parkeringsregulering.

Vestvågøy Høyre vil etablere en ny bydel i området Mjåneset/Leknessjyen med koblinger til museale planer fra Vikingetiden i Holsøya-området, samt vurdere å utvikle en vikingeprofil for byen og hele kommunen vår.

Skape en varig, sunn kommuneøkonomi med overskudd – for å investere i utvikling, lavere skatte og avgiftsnivå og bedre servicetilbud til innbyggerne

Avgiftsnivået skal holdes nede, eiendomsskatten reduseres og på sikt avvikles.

Vestvågøy Høyre vil arbeide for at andelen heltidsstillinger i kommunen økes.

Vi vil gjennom en offensiv holdning til lederutvikling øke lederkompetansen i offentlig sektor.

Vestvågøy Høyre er positiv til kommunesammenslåing i Lofoten.

Utvikle bygdene i Vestvågøy

Vestvågøy Høyre vil utvikle Ballstad, Bøstad, Gravdal og Stamsund som attraktive sentre i kommunedelene, blant annet gjennom bedre kollektivtilbud, et godt bredbåndstilbud og bedre tilpasset planverk for økt bygging, bosetting og investering.

Vi ønsker å gjennomføre mulighetsstudier, utviklingsplaner og reetablere bygdeutviklingsmidler.

Arbeide aktivt for etablering av kunnskapspark

For å sikre nødvendig fremtidig kompetanse til næringsliv/offentlig sektor, forebygge sosiale helseforskjeller, og skape økt attraktivitet og bosetting ønsker Vestvågøy Høyre å etablere en kunnskapspark på Vestvågøy. Etablering av lokal høyere kompetanse og læringsmiljøer gjennom desentralisert høyere utdanning har en rekke positive samfunnsutviklende konsekvenser.