Arendal kommunes elendige økonomi – nå må tiltak som virkelig monner iverksettes

Arendal kommune er i en meget vanskelig økonomisk situasjon. Dette er et resultat av manglende evne til å ta upopulære valg av dagens posisjon over mange år.
Vår gjeld er svært høy med ca. kr 5,3 milliarder og våre økonomiske reserver og handlefrihet i ferd med å tømmes.
I Arendal blir det 100 flere over 80 år hvert år og det blir samtidig tilsvarende færre barn og unge. De fleste vil da forstå at man må tilpasse seg en slik situasjon – økonomisk og strukturelt.

Geir Fredrik Sissener og Peder Syrdalen

I bystyremøte den 13.6.2024 var både tertialrapporten pr 30.4 og den langsiktige investeringsplan for de neste 10 år til behandling. Tertialrapporten viste kr 100 mill i underskudd i de 4 første månedene. Framskrivningen av dette er et driftsunderskudd på godt over kr 200 mill i 2024. Men de økonomiske utfordringene er enda større; i bystyremøte den 14.12.2023 ble det nåværende budsjettet lagt frem av Ap og deres samarbeidende partier. Undertegnede påviste at økonomiplanen frem til og med 2027 var feilaktig i og med at virkningen av å ta bort bunnfradraget på eiendomsskatt på kr 225.000 var tatt med hvert eneste år.  Virkningen av å ta det bort har kun virkning i 2024! Altså mangler man ytterligere kr 27 mill. i inntekt i 2025, videre kr 54 mill i 2026 og hele kr 83 mill i 2027. Administrasjonen lyttet til Høyre og innrømmet feilen. Imidlertid ble ikke økonomiplanen justert for årene 2025 til 2027 – det skulle først gjøres ved budsjettbehandlingen for 2025.

Og hva gjør så posisjonen med dette? Det blir som før med ostehøvel og nedbemanning og ikke tiltak som virkelig monner slik som strukturelle og organisatoriske grep vil gi.
Høyre mener vi ikke har råd til en rekke investeringer og foreslo å redusere fremtidige investeringer med minst 500 millioner. Det ville ikke posisjonen. Høyre vil videre aktivt se på nødvendige strukturelle grep.

I den langsiktige investeringsplan var både nytt sykehjem til ca. 1000 mill og tomt til nytt renovasjonsanlegg lagt inn med kr 200 mill. Kommunen har også tatt mål av seg til å renovere vann og avløpsnettet i kommunen og legge ny vannledning til Rore : Kostnad ca 4.200 mill ! Det sistnevnte skal dekkes gjennom høyere kommunale avgifter til deg og meg – i bystyremøte den 13.6 viste undertegnedes regneark at dette ville medføre at hver av oss får doblet de kommunale avgiftene i de neste 10 årene! Høyre mener vi må søke rimeligere løsninger.

Kommunen går altså en dyster økonomisk fremtid i møte. Og ikke bare kommunen – alle innbyggerne får saftige økninger i de kommunale avgifter og eiendomsskatt.

Etter vårt syn er det da tragisk at ikke posisjonen i kommunen ved de toneangivende partier Ap og SV tar grep vedrørende tiltak som virkelig monner. Det er nettopp lagt frem en rapport som viser at den sektoren som har det største potensialet til vesentlig lavere kostnader er innen skolesektoren. Mellom 30 og 25 prosent av alle elevplasser i skolene våre står nå ledige og vil øke fremover.
En bedre og mer moderne skolestruktur – tilpasset endrede bosteder og befolkningsutvikling er tvingende nødvendig og administrasjonens forslag til endringer mottas med forventning når disse legges frem for politikerne i september.  Høyre håper posisjonen vil gå aktivt inn i debatten som da kommer og ikke gjemme seg bak fagre løfter i programmet 2024-2027 når økonomien nå viser seg helt annerledes.

Vi må ta ansvar for egen økonomi og gjøre nødvendige prioriteringer og tiltak, og ikke bare legge skylden på Storting og Regjering slik varaordfører Inger Brokka De Ruiter nylig gjør i et avisinnlegg.

Morrow har også meddelt at beslutningen om GIGA-fabrikken utsettes til tidligst 2025 og sannsynligvis senere. Høyre advarte mot inngåelsen av tomtekjøpet til nytt renovasjonsanlegg til denne beslutningen var kjent, men AP, SV, V, Sp og Helsepartiet ville ikke høre på det.

Det blir en tøff høst som vi lokalpolitikere skal gjennom og undertegnede tror at den beste løsningen er aktivt å arbeide tverrpolitisk for å sikre gode og fremtidsrettede løsninger.
Da må også mange ideologiske kjepphester legges til side.
Slik kan vi sikre gode kommunale tjenester også i fremtiden, for både unge og gamle.

.

Peder Syrdalen og Geir Fredrik Sissener