Barn og unge fortjener lærere som får mulighet til å gjøre jobben sin
Høyres politikk er klar, vi ønsker å fremheve betydningen av godt innhold, kvalitet og dyktige lærere i skolen. Høyre har alltid satt elevenes læring og trivsel i sentrum, og dette reflekteres tydelig i partiets skolepolitikk.
Søkertallene til å bli lærere går fortsatt ned. Det er bekymringsfullt. Jeg tror at skal vi rekruttere og beholde lærere er gode rammer og arbeidsforhold for lærerne avgjørende. Lærerne er skolens viktigste ressurs, og deres kompetanse og trivsel er nøkkelen til en vellykket skolehverdag. Høyre ønsker å være en tydelig skoleeier, og jobber for at lærerne skal ha de best mulige arbeidsforhold, med fokus på dyktig ledelse, trivsel, støtte og etter- og videreutdanning, slik at de kan holde seg oppdatert og engasjert. Med tilstrekkelige ressurser og støtte kan lærerne fokusere på det som virkelig betyr noe – å undervise og motivere elevene. Vi har heldigvis mange dyktige lærere i Arendalskolen, samtidig er jeg bekymret for hvordan vi skal klare å rekruttere nye og beholde de dyktige lærerne vi har, framover.
For vi vet også at å utøve tidlig innsats og forebygging er essensielt for at lærere skal føle at de gjør en god jobb. Ved å identifisere og støtte elever som sliter tidlig i deres skoleløp, kan vi forebygge større utfordringer senere. Dette inkluderer å sikre at alle elever utvikler grunnleggende ferdigheter som å kunne lese, skrive og regne. Disse ferdighetene er fundamentet for all videre læring og er nødvendige for å kunne delta aktivt i samfunnet. Vi vet at for mange barn sliter i skolen vår i dag, og etter sommerferien nå strever mange med å i det hele tatt klarer å gå på skolen. Behovene er tydelige! Lærerne har vært tydelige lenge, de trenger tid og rom, de trenger støtte.
Vi må vektlegge «laget rundt eleven». Dette innebærer at lærere, spesialpedagoger, helsesykepleiere og andre fagpersoner samarbeider tett for å gi elevene den støtten de trenger. Et helhetlige støttesystemet er med på å sikre at elevene har det godt og fullfører skolen.
I tillegg må rektorene ha den nødvendige administrative støtten de trenger for å kunne være tydelige, synlige og tilstedeværende ledere. Høyre arbeider for at rektorene skal ha ressurser og frihet til å fokusere på pedagogisk ledelse, samarbeid med foresatte, og til å bygge et sterkt og motiverende læringsmiljø for elevene.
Et trygt inkluderende skolemiljø for alle elever er lovpålagt og vårt ansvar som politikere å sikre. Skolen skal være et sted hvor alle elever føler seg trygge, velkommen og inkludert, uavhengig av deres bakgrunn og forutsetninger.
Motivasjon og lærelyst er avgjørende for elevenes utvikling. Høyre mener at skolen skal inspirere elevene til å utforske og utvikle sine talenter og interesser. Gjennom variert og engasjerende undervisning kan vi tenne en gnist i hver enkelt elev, som kan lede til livslang læring og personlig utvikling. Det er bra for barn og unge, og også samfunnet vårt.
Det handler om å sikre at barn og unge er inkludert i fellesskapet, har venner og gode liv her og nå.
Høyre ønsker at hver elev skal få de verktøyene de trenger for å mestre livets utfordringer, både i skolen, på fritiden og hjemme. Når politikere tar på alvor skoleeierrollen, evner å ta gode diskusjoner, prioriter kvalitet, godt innhold og gode rammer og arbeidsforhold for dyktige lærere, legger vi grunnlaget for et samfunn hvor alle har muligheten til å lykkes.
Det er viktig at vi prioritere innhold og kvalitet i skolen og støtter de som står i frontlinjen – lærerne våre. Bare da kan vi sikre at våre barn og unge får den beste starten på skole livet og de beste mulighetene for fremtiden.
En god barndom varer livet ut og en god lærer kan gjøre en stor forskjell i barn og unges liv om vi som politikere legger til rette for at de kan gjøre jobben sin, gir dem tid og rom til å se, lytte og ta hvert barn på alvor.
La oss prioritere lærerne, mennesker og innhold, slik at lærerne kan prioritere barna våre, også i framtiden.
Barn og unge fortjener lærere som får mulighet til å gjøre jobben sin.
Det blir det viktig å ta med seg inn i diskusjonen om « skolerapporten» som snart blir lagt fram som sak i bystyret.
Linda Øygarden (H), Oppvekst- og kulturutvalget, bystyret