Det norske elever trenger i dag, er fritt nivåvalg

«Dette er altfor vanskelig, jeg gidder ikke mer». «Oi, det her var kjempe lett, må jeg vente på at resten av klassen blir ferdige nå?»
Dette er to setninger man fort kan tenke eller høre i klasserommet. Begge er så å si helt motsatt av hverandre, men de har allikevel noe til felles. Begge viser at skolesystemet ennå ikke er bra nok.

Fulle potensial

Vi har nok alle kjent på følelsen av å ha en time der man føler at innholdet ikke passer til vårt nivå, enten det var for lett eller for vanskelig. Slike timer kan sammenlignes med å løpe en maraton. Hvis alle løper sammen uten noen som helst slags form for inndeling, vil de raskeste løperne bli irritert over at de treige kommer i veien, mens de treige vil slite med at de raske dytter. Dette kan føre til at de langsomste løperne enten prøver å henge med og sannsynligvis mislykkes, eller mister motivasjonen og muligens gir opp. De raske vil til slutt bli sinte for å bli holdt igjen og ikke få en god tid. Dette kan resultere i at ingen av løperne når målet – altså å gjøre så godt som de kan og realisere sitt fulle potensial.

Det vil være det samme hvis du sitter i et klasserom. Der alle er forskjellige, lærer man på ulike måter og jobber i diverse tempoer. Vi kan ikke tvinge alle inn i samme ramme.

Mestringsfølelse og motivasjon

Fritt nivåvalg er akkurat det den norske skolen trenger. Fritt nivåvalg enkelt forklart er at elever skal kunne velge selv mellom nivåer i fag. Det er ikke så skummelt som Arbeiderpartiet ønsker å fremstille det, for et vellykket eksempel er matematikk, der man kan velge mellom 1T og 1P. Noen må kunne regne ut distansen fra jorda til sola, men det må også være rom for de som er fornøyd med bare å vite det.

Derfor er det er på tide å få dette innført i flere fellesfag. Det vil sikre at både de som trenger ekstra utfordring og de som trenger ekstra hjelp, vil få en utdanning som er spesielt tilpasset for akkurat dem. Dette vi gi mestringsfølelse og motivasjon til de som sliter mest, noe som igjen kan føre til økt nivå for alle.

Svaret på sosiale forskjeller

Arbeiderpartiet vil nok igjen svare på dette forslaget med å svartmale fritt nivåvalg som sosiale forskjeller. Tvert imot, er det noe som skaper sosiale forskjeller i samfunnet, så er det at elever dropper ut og ikke fullfører videregående. Og nettopp dette skjer når han på bakerste rad har falt av i undervisningen for 3 kapitler siden eller hun foran kjeder seg i et for lett fag.

Arbeiderpartiet og venstresiden må tørre å la elever være mer sjef i egen hverdag. Det er ikke politikere som skal detaljstyre vår timeplan, den kjenner vi best selv.

Vet best selv

Fritt nivåvalg er det norske elever i dagens klasserom trenger. For hver dag er det noen som gang på gang går glipp av altfor mange sider i historien og en annen som dupper av på første rad. Jeg mener at vi elever fortjener bedre. Vi fortjener å bestemme fag selv og vi fortjener tilliten – fordi elever vet best selv.

Kitty Theobald Gjerland
Politisk nestleder i Arendal og Grimstad Unge Høyre

Publisert i Agderposten 12. mars 2023.