Menn lider i stillhet!

Tas mannens helse på alvor? Tar vi nok tak i helseutfordringene menn møter? Nei, i dag tar vi svært sjeldent mannens helse på alvor, og vi snakker altfor lite om dette. Derfor vil jeg takke Prostatakreftforeningen for å løfte denne viktige debatten. Vi snakker altfor lite om menns helse, til tross for at menn dominerer i omtrent alle negative statistikker.

Kenneth Engeland Smith, styremedlem i Arendal Høyre

Menn oppsøker sjeldnere fastlegen og spesialisthelsetjenesten, og unge menn vegrer seg ofte for å gå til helsesykepleiere og leger. Mange menn frykter fordømmelse og rapporterer sjeldnere psykiske problemer. Vi må senke terskelen for helsekontakt og få flere menn inn i helsevesenet.

Newsflash! Menn faller fra i skolen, havner i NAV-køen i stedet for arbeid, er overrepresentert i fengsel, topper selvmordsstatistikken og er mer utsatt for rusproblemer. Dropout-tallene er høyere for menn, og flere menn enn kvinner er arbeidsledige. Blant mine mannlige venner snakkes det sjeldent om helse. For unge menn kan det føles som et stavhopp å gå på helsestasjonen. Erfaringer viser at man kan bli snakket om i venteværelset, med kommentarer om at man skal teste seg for seksuelt overførbare sykdommer eller hente kondomer. Tabuet rundt prostatakrefttesting, der menn må gjennom en ubehagelig undersøkelse, er reelt og må adresseres.

Denne problematikken berører alle fagfelt. Høyre mener tidlig innsats er viktig, og vi takker Mannsutvalget for en grundig NOU. Under Solberg-regjeringen startet vi satsingen «Menn i helse». Likestilling er viktig, men måten vi diskuterer likestilling på er ofte for ensidig rettet mot kvinner. Ja det er viktig, men poenget er å utjevne forskjeller.

Historisk har kvinner hatt dårligere muligheter enn menn, men nå begynner forskjellene å bli mindre. Derfor må vi sørge for at alle dras i samme retning. Likestilling handler om like muligheter for alle, uavhengig av kjønn eller bakgrunn. Høyre mener respekt, likeverd og inkludering er essensielt for at alle skal kunne delta på like vilkår.

Vi har fortsatt en vei å gå for å oppnå likestilling mellom kjønnene i Norge. Gutter faller bakpå og topper selvmordsstatistikken. Samtidig er kvinner mer sykemeldt og utsatt for vold og overgrep.

Vi må se på fakta!  Norge har blitt kåret til et av verdens beste land å bo i, men vi har fortsatt utfordringer. Det viktigste er å ikke glemme noen grupper. Menn og kvinner møter forskjellige utfordringer, og vi må levere skreddersydde løsninger. Tabuet rundt guttehelsestasjoner og det å snakke om følelser og problemer blant menn må brytes. Dette er et problem som ikke løser seg selv. Jeg har personlig erfaring med psykiske utfordringer som sosial angst og generell angst. Det er vanskelig å søke hjelp uten å frykte fordømmelse.

Høyres løsninger er:

• Fortsette satsingen på «Menn i helse» for å få flere menn inn i helse- og omsorgsyrker.

• Opprette helsehjelp spesielt rettet mot gutter. • Halvere ventetiden til BUP og DPS.

• Utvikle holdningsprogrammer som gjør det lettere for menn å oppsøke helsehjelp.

• Jobbe for flere lavterskeltilbud innen psykisk helse.

• Øke antallet mannlige helsesykepleiere i skolen.

• Motvirke fordommer og rive ned tabuer rundt menns psykiske og fysiske helse.

• Styrke forskningen på mannesykdommer.

• Redusere terskelen for menn å ta kontakt med helse- og legetjenester.

• Bruke NOU fra Mannsutvalget aktivt i arbeidet for å forbedre helsetjenestene for menn