Akershusskolen skal bli Norges beste igjen

Å ha fullført videregående har blitt en viktig forutsetning for muligheter videre i livet. Derfor er Høyre opptatt av at flere skal gå ut av videregående med enten vitnemål eller fagbrev i hånda. Nettopp derfor har Høyre prioritert tiltak som fører til at flere fullfører.

Foto: Elias Rasch/Rasch Produksjon

Høie og Fedje tegner et dystert bilde av Akershusskolen («Nå må vi stille opp for ungdommen vår», Budstikka 28. desember). Selv om elevene i Akershus i hovedsak trives og har dyktige lærere og flust av gode linjetilbud, har de rett i at ikke alt i elevenes skolehverdag skal skjønnmales.

De største utfordringene i skolen i dag er stadig økende psykisk uhelse blant ungdommene våre og at elevene har dalende motivasjon for skolearbeidet. Hverken grøt til frokost eller tampongdispenser på toalettet fra Arbeiderpartiet bøter på disse utfordringene. Vi må jobbe mye mer målrettet for å sikre at flere trives, mestrer, vokser og fullfører i Akershusskolen.

Fylkesrådet har derfor valgt å gjøre nettopp det og har i sitt første budsjett satt av midler til en Unginvest-ordning og psykisk helseteam. En Unginvest-ordning tar elever som ikke har mulighet til å gjennomføre videregående opplæring på normal måte, og hjelper dem gjennom et eget lagt opp løp tilpasset etter behov. Her får de hjelp til å bli trygge på seg selv og hjelp til å gjennomføre.

Unginvest-ordningen vil kunne gi flere elever som ikke passer inn i ordinære opplæringsløp, muligheter til å gjennomføre videregående opplæring på sine premisser. For elever som sliter, vil dette kunne bli forskjellen på fullført utdanning og å droppe ut.

Vi vet at stadig flere elever har utfordringer med psykisk uhelse, og det er derfor viktig å styrke laget rundt eleven på skolene. Vi har ingen å miste, og tidlig og tett oppfølging og tverrfaglig samarbeid kan forhindre at psykiske vansker utvikler seg til psykisk lidelse.

Derfor innføres psykiske helseteam. Psykiske helseteam skal bistå skolene og de ansatte med kunnskap om psykisk helse. Teamene kan bestå av miljøarbeidere, fysiske trenere, psykiatriske sykepleiere og andre som har kompetanse innen psykisk helse.

De skal ikke selv drive med behandling av elever, men skal gjøre skolene i stand til enda bedre enn i dag å avdekke, følge opp og bistå elever som sliter.

At Høie og Fedje hevder at vi tapper Akershusskolen for ressurser, er direkte feil. Til forskjell fra dyr symbolpolitikk (som for øvrig ikke var fullfinansiert) satser Høyre på målrettede tiltak for de elevene som trenger det mest.

Det er slik vi sikrer at Akershusskolen igjen blir landets beste.