Bærum må øke tempoet i boligutbyggingen

Etter fire labre år trenger vi å få fart på boligutbyggingen. I Bærum kommunes langtidsplaner er det lagt opp til at befolkningen skal vokse med 30.000 til 160.000 i 2043. En slik vekst er på nivå med andre kommuner i Oslo-regionen. Gjennom befolkningsvekst og en bedre alderssammensetning vil vi legge til rette for økte skatteinntekter og fortsatt økonomisk handlingsrom for fremtiden.

I dag kommer 64 prosent av kommunens inntekter fra skatt – og det meste fra personlige skattytere. Vi trenger vekst for å utvikle kommunen og kunne gi et godt tjenestetilbud til befolkningen; både barnehager, skoler, velferds- og omsorgstjenester.

Vekst gjør at vi kan tiltrekke oss flere unge i yrkesaktiv alder, rekruttere til kommunale oppgaver og tjenester, og styrke skatteinngangen og kommunens økonomi blant annet for å finansiere gode tjenester til en voksende eldregruppe. Om 20 år vil antall eldre over 80 år være dobbelt så mange som i dag.

Et viktig bidrag til befolkningsvekst er å bygge flere boliger – slik at vi kan ønske flere innbyggere velkommen til Bærum. Totalt i neste 20-årsperiode har Bærum en boligreserve med over 20.000 nye boliger som tilsier et årlig vekstpotensial på 800-1.000 boliger. De siste fire årene er det i Bærum bygget kun 500 nye boliger i snitt per år. Så tempoet må opp. Og i neste fireårsperiode er det lagt opp til 775 nye boliger i snitt per år.

For å tilpasse boligbyggingen til ulike behov og lommebøker må det bygges varierte boligtyper og både små og store leiligheter. Og vi må lykkes med å tiltrekke oss barnefamilier – blant annet ved å ha de beste skolene og barnehagene – og nok barnehageplasser.

Det vi ikke rår med, er markedskreftene. For tiden er det et labert marked – stor usikkerhet og tilbakeholdenhet hos både utbyggere og boligkjøpere. Prognoser fra flere markedsøkonomer og ikke minst Norges Bank tilsier at vi nå er på rentetoppen og kan forventet bedre tider og lavere renter i løpet av 2024.

I Bærum ser vi lyspunkter i boligmarkedet. Blant annet går nyboligsalget bra enkelte steder som på Ballerud og i Vallergrenda.

To av kommunens største utbyggere, Obos og Profier, forteller at de neste år vil ferdigstille nye prosjekter på henholdsvis Fornebu og Bekkestua som tilsier at nær 500 boliger vil bli innflyttingsklare i 2024 – og enda flere kommer om markedet friskmeldes.

For å få fart i boligbyggingen kan kommunen også bidra blant annet med raskere regulering, smidigere saksbehandling og prioritering av de mest attraktive områdene. Flere reguleringsplaner er nylig vedtatt; både Teleplan, Grorudenga og Snoveien. I tillegg er Ballerud og Bekkestua sør byggeklare prosjekter.

Videre er det mange store planer på gang i 2024, blant annet flere utbyggingsfelt på Fornebu, Stabekk, Franzefoss og Lysaker.

Selv om konjunkturene svinger, er vi ikke i tvil om at Bærum i det lange løp vil ha høyt tempo i boligbygging – og høy etterspørsel etter boliger. Til beste for dagens og fremtidens innbyggere i Bærum.