Det skal være enkelt, rimelig og oversiktlig å reise kollektivt

Ole Christian Hole, leder av Bærumsyklistene, skriver om kollektivtrafikken i vårt nærområde i Budstikka 26. januar («Halver prisen på enkeltbillett»). Hole har mange gode poenger. Blant annet tar han opp et komplisert takst- og sonesystem. Noe som gjør det unødvendig tungvint å planlegge en reise.

Foto: Stig Eide Sivertsen

Det jobbes nå aktivt fra fylkesrådets side for å etablere et mer fleksibelt og effektivt kollektivtilbud. Både når det gjelder billettyper og sonesystem slik at muligheten for å skreddersy reiser blir videreutviklet. En slik skreddersøm vil gi bedre muligheter for å reise på tvers og mellom kommunene i vårt område, noe som det er et stigende behov for.

Fylkesrådet ønsker å erstatte dagens sonesystem med et mer fleksibelt billettsystem hvor det betales for antall reiste kilometer. Det skal være enkelt og oversiktlig å reise kollektivt. Det å skille mellom ulike transportformer på pris gjør det unødvendig komplisert. Reiser man kollektivt, om det er tog, buss eller T-bane, så bør prisen være den samme i samme område. Kollektivt er kollektivt.

Undersøkelse viser at noe av det viktigste for å få folk til å reise kollektivt, er god regularitet, hyppige avganger, og at det oppleves som enkelt å reise. Da er det også viktig at bussen ikke blir stående fast i bilkø.

Fylkesrådet vil forbedre bussfremkommeligheten i hele Akershus, for eksempel ved flere egne traseer og høyere prioritering i lyskryss, og er positive til innovasjon og digitale løsninger. Fylkesrådet vil lage en helhetlig plan for økt bussfremkommelighet i busskorridorene inn mot Oslo og de store kollektivknutepunktene i Akershus

Videre ønsker Hole å redusere enkeltbilletten til 30 kroner per reise. Alle ønsker vi så rimelige billetter som mulig. Men det har en kostnadsside som er betydelig. Et grovt estimat viser at dette vil koste 375 millioner kroner i året.

I budsjettet nå for 2024 har vi valgt å prioritere billigere månedskort for barn og unge. Så får vi se hva fremtiden bringer, men vi har høye ambisjoner for utviklingen av kollektivtilbudet i vårt område.