Det viktigste er at bussen kjører når den skal

Hvis det skal være attraktivt å reise kollektivt i Asker og Bærum, er ikke det viktigste om bussen har elektrisk eller dieselmotor. Det viktigste er at bussen kommer når man forventer den.

Våren har endelig kommet, og bak oss legger vi en krevende vinter for oss som er opptatt av at folk skal komme seg raskt frem og trygt hjem.

I kommunene rundt Oslo har forsinkelsene i kollektivtrafikken vært mange.

Nå har fylkesrådet i Akershus, som består av Høyre, Frp, Venstre og KrF, bedt Ruter vurdere å forlenge eksisterende busskontrakter, som i praksis betyr at kravet om elbusser skyves ut i tid.

Beslutningen står seg for de reisende og for klimaet.

Kollektivsystemet er avhengig av at folk har tillit til at de kommer seg frem.

Elbusser er bra for støynivå og luftkvaliteten til de som bor i nærmiljøet. Men om påliteligheten til bussene blir for lav, setter heller folk seg i bilen på vei til jobb.

Det har ikke veinettet kapasitet til, og utslippene går trolig opp.

Det viktigste er ikke motoren til bussen, men punktlighet, antall avganger og reisetid.

Busskontraktene på Romerike utløper i juni 2027 og i Vestregionen (Asker) i juni 2028. Forberedelser til nye anbud for kontrakter er påbegynt, og Ruter har gitt oss beskjed om at nullutslippskravet i nye kontrakter er kostbart, og derfor vil koste fylkeskassa mye mer enn det gjør i dag.

For å ha råd til å sikre busstilbudet for innbyggerne har vi derfor to valg: innføre dyre elbusser med tilhørende infrastruktur, men kutte i tilbudet – eller beholde de busskontraktene vi har i dag for å sikre at antallet avganger minimum forblir som i dag.

For fylkesrådet er svaret enkelt: Vi prioriterer å beholde busstilbudet på dagens nivå.

Da beslutningen ble tatt, var Arbeiderpartiets Hoda Imad og SVs Balder Olafsen raskt ute med kritikk av beslutningen.

Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus kalte utsettelsen av innføring av elbusser for «å gå baklengs inn i fremtiden».

Arbeiderpartiet bør bry seg mindre om hvilken vei man går og heller stå skulder til skulder med de borgerlige partiene om at busstilbudet er det viktigste.

Målet var at alle busser i Akershus skulle være nullutslipp innen 2028. Men klimamål forblir bare symbolske hvis resultatet blir at flere setter seg i bilen og at bussene kjører tomme.

Dessuten vil elektrifiseringen av bussparken koste skattebetalerne 200 millioner kroner. Om Arbeiderpartiet og SV helst vil kutte i antall avganger for å få råd til det, eller kutte 200 millioner kroner andre steder, får være opp til dem.

Hvis elbusser er viktigere for Arbeiderpartiet og SV enn punktlighet og antall avganger, må de gjerne stå for det. Eventuelt må de kutte 200 millioner kroner andre steder i fylkesbudsjettet. Det er kuttforslag jeg ser frem til å se.

Vi må sørge for at vi har et kollektivsystem som innbyggerne og de reisende har tillit til. Et kollektivsystem som folk stoler på, er også den viktigste klimapolitikken vi kan føre.