Forstår egentlig Ap hvor skadelig kuttene kan være?

Regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslår å ta 750 millioner kroner mer fra Asker og Bærum kommuner hvert år for å fordele dem utover til andre kommuner. Fra før betaler allerede Bærum 2,11 milliarder kroner årlig i inntektsutjevning og Asker 740 millioner. Det nye trekket kommer på toppen. Dette er dramatisk og vil bety kutt i tjenestetilbudet.

Når Bærum mister 500 millioner kroner i inntekter fra ett år til ett annet, er det ingen annen måte å klare det på enn å redusere tilbudet til innbyggerne. Dette kan ramme alle sektorer.

Hvis vi ikke får endret på forslaget i Stortinget før det vedtas i juni, så må vi bruke de neste månedene frem til neste år på å diskutere hva som skal bort i kommunen vår.

Konsekvensene av forslaget til Ap-regjeringen vil bli kutt i de fleste tjenester, også de som ivaretar eldre, barn og utsatte grupper.

Forstår egentlig Arbeiderpartiet hvor alvorlig dette forslaget er og hvor dramatisk det vil ramme vårt lokalsamfunn i årevis fremover?

Bærum har over gjennomsnittet høye inntekter, men vi har også høyere kostnader.

Kommunen konkurrerer om arbeidskraft med et næringsliv som lønner godt, og vi har høye kostnader til tomter og arealer.

Å utjevne inntekt mot et nasjonalt gjennomsnitt og ikke se på lokalt kostnadsnivå blir helt feil.

Vi ser vekst i kriminalitet i hele landet, og det er svært uheldig om Oslo, Asker og Bærum må kutte i tjenestetilbudet samtidig som vi ser flere falle utenfor.

Vi trenger mer til forebygging, ungdom og gode tiltak for de som lokkes mot kriminalitet.

Det hviler nå et særskilt ansvar på Arbeiderpartiet lokalt og deres budsjettpartnere Sp og SV om å snakke til sine egne og få dem til å forstå. Her må vi alle mobilisere og bruke de neste ukene på å jobbe mot felles mål for Bærums beste.

Regjeringen har vist gjentatte ganger at de ikke prioriterer Bærum, men dette forslaget går mye, mye lenger enn vi kunne forestilt oss.

Om ikke dette stoppes, vil det ha dramatiske konsekvenser for vårt nærmiljø.