Høyre sikrer unge i Bærum flere gode fritidstilbud

Bærum kommune er et godt sted å bo for barn og unge. Ungdataundersøkelsen for 2022 viser at de unge i Bærum stort sett er fornøyde med og føler seg trygge i lokalmiljøet sitt, og mange deltar i idrettslag eller andre organiserte fritidsaktiviteter.

I budsjettene de siste årene har vi trappet opp satsingen på barn og ungdom, skriver (fra venstre) Norman Lagesen, Lene Olafsen Teppati og Odd Arne Marsteinstredet, som er kommunestyrerepresentanter for Bærum Høyre. Foto: PRIVAT

Imidlertid viser undersøkelsen at Bærums-ungdommen er mindre fornøyd med tilbudet av lokaler for å treffe andre unge på fritiden sammenlignet med resten av landet. Høyre tar denne bekymringen på alvor.

Et godt tilbud av fritidsaktiviteter for alle barn og unge, uansett interesse eller økonomisk bakgrunn, er viktig.

Dersom unge har et sted å være sammen med andre unge for å drive med hobbyene sine, eller bare møtes, vil det forsterke følelsen av mestring og tilhørighet. I tillegg vil det kunne bidra til å redusere noen av de negative utviklingstrekkene som Ungdataundersøkelsen peker på.

Høyres arbeid med satsning på ungdom og fritid er allerede godt i gang. I budsjettene de siste årene har vi trappet opp satsingen på barn og ungdom. Et resultat av dette er at det i år åpnes et nytt ungdomstilbud på Løkketangen i Sandvika. I den forbindelse flytter Spillhuset og Flisespikkeriet, som er møteplasser for gaming- og cosplayinteresserte, fra Helset til Løkketangen i Sandvika.

Når funksjoner flytter fra Helset til Sandvika, åpnes det plass i fritidssenteret på Helset. Vi ønsker at det skal være aktivitet her for nærmiljøet og ønsker innspill på hva bygget kan brukes til.

For Høyre er det en prioritet å satse på de unge og sikre langsiktighet og forutsigbarhet i arbeidet med å skape gode oppvekstsvilkår.

God oppvekst er et av satsningsområdene i budsjett- og økonomiplanen for de neste fire årene. Blant annet satses det på tilgang til trygge, gode og meningsfylte fritidsaktiviteter.

Sammen med de andre borgerlige partiene har Høyre satt av 10 millioner kroner i perioden for å satse videre på ungdom og fritid. Høyre mener at dette er en viktig og riktig prioritering.

I tillegg støtter vi «Grender’n» på Skui, som driftes av ildsjeler og idrettslaget Jutul i kommunale lokaler, samt de tre slalåmbakkene våre. Dette bidrar til å sikre de unge gode møteplasser, både for uorganisert aktivitet og som gode øvingsarenaer for den organiserte idretten.

Å tilrettelegge for at barn og unge skal ha gode oppvekstsvilkår, deriblant tilgang til trygge, gode og meningsfylte aktiviteter på fritiden, er en viktig oppgave for samfunnet – og noe Høyre prioriterer høyt.

Å etablere gode møteplasser gjør at Bærums-ungdommen har et sted å være sammen med venner for å drive med hobbyene sine eller bare møtes.

I tillegg til å bidra til mestring, inkludering og en meningsfylt hverdag kan positive bieffekter også være å bidra til å forebygge mot negative utviklingstrekk som utenforskap, mobbing, rus og kriminalitet.

Vi i Høyre gleder vi oss til åpningen av nytt fritidssenter i Sandvika og til å satse videre på fritidstilbud til barn og unge i kommunen.