Høyre tar ansvar om kunstig intelligens i skolen

Kunstig intelligens (KI) har gjort sitt fulle inntog i samfunnet og hverdagslivet vårt. Selv om KI ikke er nytt, er tilgangen og tilgjengeligheten større enn noen gang. KI forventes å øke i bruk og omfang, og det spås dramatiske endringer i mange industrier på kort tid.

Høyre fremmet i siste fylkesting før sommeren flere forslag som skal bidra til at utdanningssystemet vårt i Akershus er med på utviklingen, skriver fylkestingsrepresentant Anine Norén om kunstig intelligens (KI). Foto: Elias Rasch/Rasch Produksjon

KI er kommet for å bli, og elevene våre må også være med på den utviklingen. Derfor fremmet Høyre i siste fylkesting før sommeren flere forslag som skal bidra til at utdanningssystemet vårt i Akershus er med på utviklingen.

Allerede ser vi at spesielt jenter vil komme dårligere ut i arbeidsmarkedet i fremtiden, fordi de i mindre grad tar KI i bruk og velger IT-relaterte yrkesveier.

Dette gapet kan vi tette hvis vi er proaktive i utdanningssystemet vårt. For å sikre oss fremtidens kompetanse er det viktig at elevene får opplæring i fornuftig bruk av kunstig intelligens. Ikke minst er det viktig for å vise elevene hvilke muligheter som ligger i KI, for eksempel som veiledningsverktøy og tekstbistand.

Kunstig intelligens gir mange muligheter, og en forutsetning for at elevene lærer om fornuftig bruk, er at lærerne har kompetansen de trenger for å lære det bort.

Mange lærere opplever at de mangler kunnskap om bruk og muligheter selv, samt at de ikke ønsker å legitimere bruk av KI som erstatning for eget arbeid.

God opplæring i KI fordrer derfor at også lærerne har kompetanse og er trygge i bruk og formidling. Som skoleeiere må vi påse at våre lærere får sikret seg denne kompetansen.

I skolen er det en økende utfordring at elever bruker kunstig intelligens som erstatning for menneskelig intelligens, og leverer KI-genererte tekster som eget arbeid.

Dette er alvorlig for elevenes læring og fremtidens kompetanse. Selv om vi skal benytte oss av mulighetene som ligger i kunstig intelligens, må vi også gi lærerne noen verktøy for å avdekke den uønskede bruken.

Nettopp verktøy, regelverk og opplæring er nøkkelord for hvordan vi håndterer KI i skolen. I dag har lærere få til ingen verktøy for å imøtegå elever ved mistanke om uønsket bruk av kunstig intelligens. Det er alvorlig for elevenes læring og læreres mulighet til å håndtere fusk.

Få har villet ta ordentlig tak i hvordan vi skal håndtere utfordringene knyttet til kunstig intelligens, og vi kan ikke sitte stille og vente på føringer fra regjeringen.

Situasjonen på skolene er svært presserende, og ansatte i skolen roper etter verktøy for hvordan de kan avdekke og håndtere negativ bruk av kunstig intelligens.

Derfor tar Høyre ansvar for å sikre elevene våre den kompetansen de vil trenge senere, og gir lærerne verktøy de trenger for å undervise om og håndtere KI i skolehverdagen.