Høyre tar kampen for Blåtrikken

I 2022 foreslo det Arbeiderparti-ledede fylkesrådet i Viken at trikketilbudet skulle bli lagt ned til Bekkestua allerede i løpet av 2023. Det ble det heldigvis ikke noe av. Med Høyre i spissen fattet et enstemmig fylkesting i gamle Viken et viktig og riktig vedtak om å videreføre trikken til Bekkestua minst til sommeren 2024.

Så lenge Italia-trikkene kan kjøre til Bekkestua, skulle det bare mangle at de gjorde det.

Dessverre har Sporveien nå flyttet et kretskort fra Lilleakerbanen til T-banen, slik at trikken ikke lenger kan kjøre til Bekkestua.

Leveringstiden for ny del er så lang at Sporveien allerede har vurdert at trikken neppe vil komme tilbake før sommeren.

Målet til Høyre var jo nettopp at innbyggerne i Bekkestua og på Jar skulle få gleden av trikketilbudet så lenge som mulig.

Ruter har satt opp en maxitaxi langs strekningen, men alle skjønner at det ikke vil være det samme som trikk.

Trikken til Bekkestua har vært et fleksibelt reisealternativ for mange. Både for reisende som skal til jobb og til skole og fritidsaktiviteter.

Den har bidratt til å redusere biltrafikk og fremmer dermed en grønnere og mer bærekraftig byutvikling.

Dersom trikken ender opp med å snu på Øraker, vil tilbudet for de reisende bli annerledes.

Derfor er Høyre i Bærum, Høyre på fylkestinget og Høyre i Oslo enige om at målet fortsatt må være at trikken skal gå til Bærum.

Nå står Oslo-trafikken overfor store trafikale utfordringer i forbindelse med utbyggingen av regjeringskvartalet og når Ring 1 skal stenges. Det vil påvirke kollektivtrafikken også i Bærum.

Statens vegvesen har svart med å kaste elbilene ut av kollektivfeltene. Akershus fylkeskommune ble ikke inkludert i arbeidet og sier selv at de ikke har midler til å styrke kollektivtrafikken inn mot Oslo uten videre. Her må samferdselsministeren på banen.

For å kunne opprettholde trikketilbudet etter sommeren og utvikle det videre i fremtiden så kreves det en politisk behandling, både i fylkestinget i Akershus, men også i Oslo.

Selve saken kommer endelig til oss i Akershus før sommeren. Vi er også veldig glad for at vi samtidig skal få behandle innbyggerinitiativet, for det viser hvor stort ønsket om å beholde trikken lokalt er.

Fylkesrådet i Akershus som består av Høyre, Frp, Venstre og KrF, har følgende setning i sin politiske plattform som de styrer etter:

«Arbeide for å opprettholde trikketilbudet til Bærum.».

Vi må stå sammen om å opprettholde og utvikle vårt kollektivtilbud som et ledd i å bygge en mer tilgjengelig, effektiv og miljøvennlig fremtid.

Vi har klart å beholde trikketilbudet en gang før, og nå gleder vi oss til å endelig få en sak om hvordan vi kan gi trikken til Bærum en fremtid.