Jo, Budstikka: Høyre vil prioritere E18 vestover
Lørdag skrev Budstikka en leder som etterlater et inntrykk av at Høyre ikke vil prioritere E18 Vestkorridoren («Ser du vestover, Erna?»). Det er rett og slett helt feil. I Høyres alternativ til regjeringens Nasjonal transportplan (NTP) er prosjektet prioritert med oppstart i første periode.
Det er bemerkelsesverdig at avisen ikke har fått med seg dette. Det var min forrige regjering som sikret oppstart på første etappe fra Lysaker til Ramstadsletten i 2020. 30. mai i år offentliggjorde Høyres transportpolitiske talsperson, Trond Helleland, sammen med Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog og Askers varaordfører Monica Therese Vee Bratlie, at Høyre vil fortsette utbyggingen vestover. Det sa vi fra om, i nettopp Budstikka («Lover over 4 milliarder til neste E18-etappe»).
E18 Vestkorridoren er i dag en av landets tyngst trafikkerte veistrekninger, med et gjennomsnitt på 100.000 biler hver dag. Derfor er den også en av landets største tidstyver; en nasjonal flaskehals for næringstransporten, et hinder for regional by- og stedsutvikling og ikke videre heldig for miljøet i lokalsamfunnene den går gjennom.
Og ja, i tillegg er den et viktig byutviklingsprosjekt for Asker og Bærum. Et av landets tettest befolkede områder. Det samlede behovet og samfunnsnytten for en ny E18 kan ikke reises tvil rundt.
Hvorfor Støre-regjeringen skrinlegger prosjektet, må de selv svare for. Høyre har i Stortinget foreslått å sette av 4,2 milliarder kroner til neste etappe av E18 Vestkorridoren.
Vi vil ikke godta at E18 blir ferdig bygget til Ramstadsletten, for så å skrinlegge den videre utbyggingen. Prosjektet bør ikke legges i en skuff, eller det Arbeiderpartiet og Senterpartiet har valgt å kalle «en utviklingsportefølje».
Dette er et avgjørende prosjekt som Høyre prioriterer, og som vi mener må realiseres i den kommende NTP-perioden.
Høyre og de andre borgerlige partiene satset tungt på samferdsel sist vi styrte landet. Vi vil fortsette å knytte Norge bedre sammen. Helt til også Budstikka får det med seg.