Kjærlighet er mer enn gangfelt

Selvfølgelig skal innbyggerne i Akershus elske hvem de vil! Vi elsker kjærlighet, men kjærlighet kan også gjøre blind. Derfor må vi sørge for at måten vi feirer kjærligheten på ikke går på bekostning av trafikksikkerheten.

Fylkesrådet i Akershus (Høyre, Frp, Venstre og Krf) baserer all sin transportpolitikk på nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken. En viktig del av arbeidet er derfor å lytte til de gode, faglige rådene de får.

Fagmiljøene i Statens vegvesen og i rådsavdelingen for samferdsel i Akershus fylkeskommune, har de siste månedene gitt fylkespolitikerne faglige anbefalinger om at regnbuegangfelt kan stride med prinsippene om god trafikksikkerhet.

Fylkestinget i Akershus har tatt et prinsipielt standpunkt: Veimerking skal regulere trafikk og gi trafikkgrupper rettigheter og plikter. Hva politikerne mener er viktig å markere, skal derfor ikke bestemme hvordan trafikken skal styres.

Heldigvis er også fylkestinget helt enig med fylkesrådet om at fylkeskommunen kan vise sin støtte til kjærlighet på andre måter. Veier uten veimerking kan bli regnbuegater, broer kan males og fylkeskommunale bygg kan Prideflagge så mye de vil. Altså markeringer som ikke går utover trafikksikkerheten.

Vi er for et inkluderende samfunn der vi skal feire retten til å være glad i den man vil. Gangfeltene har ikke hvite striper for å være ekskluderende. Gangfelt skal være enkle å se, de skal være gjenkjennelige og de skal ikke brukes til å støtte det vi politikere mener er viktig.