Kollektivfeltet må åpne for elbiler igjen

Den 6. mai bestemte Statens vegvesen å stenge kollektivfeltet på E18 for elbiler, til tross for store protester fra både Bærum og Asker. Nå ser vi konsekvensene av vedtaket: lange køer, overfylt kollektivtrafikk og tomme kollektivfelt.

Dette var en meningsløs og feilaktig beslutning fra Statens vegvesen, og vi ber nå om en utredning for å dokumentere virkningene.

Statens vegvesen sendte ut en høring i forkant av beslutningen. Høringsfristen var satt til 5. mai, samme dag som saken skulle behandles i kommunestyret.

Ordføreren flyttet saken til starten av møtet, slik at administrasjonen kunne jobbe frem til midnatt med høringssvaret fra kommunen.

Allerede neste morgen ble kollektivfeltet stengt for elbiler – vi mistenker at Statens vegvesen ikke engang har lest våre innsigelser.

I snart tre uker har vi observert konsekvensene, både med egne øyne, gjennom artikler i Budstikka og ved tilbakemeldinger fra innbyggerne.

Daglig leser vi om trafikkulykker på E18, køkaos, mer trafikk på lokalveiene, folk som bruker tre timer til jobb, og pendlere som står tett i tett på tog eller buss.

Regjeringen har heller ikke bidratt til en løsning. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet sier til Budstikka at han har «stor forståelse for at dette er frustrerende», men at han ikke har planer om å gripe inn for å bedre situasjonen for bilistene.

Med et snitt på om lag 90.000 biler hver dag er E18 gjennom Bærum og Asker en av landets mest trafikkerte veier. Det er en av landets mest brukte pendlerveier og en av de viktigste transportveiene for varetransport.

Både pendlere og varesjåfører opplever nå å stå i mye lengre kø enn før 6. mai, noe som har store kostnader for samfunnet.

Morten Skauge (til venstre) er gruppeleder for Høyre i Bærum kommunestyre. Haakon Christopher Sandven er medlem av kommunestyret og formannskapet samt leder i Bærum Høyre. Foto: PRIVAT

Noen har valgt å reise kollektivt i stedet, uten at dette har redusert køene. Det er heller ikke satt inn flere tog eller busser, noe som har resultert i at den allerede sprengte kapasiteten på kollektivtrafikken nå er overskredet.

Når skal Statens vegvesen lytte? I Bærum Høyre er vi nå lei, og vi har ingen planer om å gi oss i denne saken.

I siste formannskapsmøte ba Høyre, sammen med samtlige andre partier, administrasjonen om å fremskaffe dokumentasjon på effektene av Statens vegvesens beslutning om å stenge elbiler ute fra kollektivfeltet.

Her skal det blant annet kartlegges hvordan stengningen har påvirket reisetid for bil og buss, både på E18 og på sideveier.

Det skal også kartlegges ulykkesfrekvens etter stengningen, klimaeffekter og samfunnsøkonomiske kostnader.