Ny E18 – mye mer enn en vei
I Budstikka 6. april var leder Asker og Bærum Natur og Ungdom, Isak Gregers Eriksen, skuffet over ordførerne i Asker og Bærum. Han har rett i at vi er skuffet over manglende satsing på ny E18 i Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP). Rett og slett fordi ny E18 er mye mer enn en vei. Det dreier seg om mennesker, miljø og mobilitet.
- Mobilitet – nasjonal flaskehals og milliardtap:
E18 gjennom Asker og Bærum er en viktig del av det nasjonale veinettet og er en nasjonal flaskehals. Beregninger utført for Asker kommune («Næringslivets kostnader ved forsinkelser i Vestkorridoren», Pöyry 2012) viser at kø og forsinkelser på E18 påførte næringslivet med godstransporten ekstrakostnader opp mot 1 milliard kroner i 2011.
Over en 20-årsperiode er det beregnet til sammen cirka 28 milliarder kroner ut ifra 2012-situasjonen. Dette rammer næringslivet lokalt og nasjonalt og må ses i sammenheng med investeringskostnadene til ny E18.
- Miljø – Norges mest miljøbelastede veistrekning:
Dagens E18 er Norges mest miljøbelastede veistrekning. Mer enn 90.000 biler i døgnet dundrer gjennom tette boligstrøk. 17.000 personer bor i støysonen av E18 i Asker og Bærum.
En konsekvensutredning til kommunedelplan for ny E18 viser at nærmere 4.000 boliger ligger i støysonen langs dagens E18 i Asker. Dette halveres med ny E18 med ulike støyskjermingstiltak.
Ny E18 vil gi bedre folkehelse og livskvalitet for mange tusen mennesker i Asker og Bærum. Dette er samfunnskostnader som må tas med i en kost/nytte-analyse.
- Mennesker – miljøvennlig by- og tettstedsutvikling:
Sandvika og Asker er av få gjenværende norske byer og tettsteder med motorvei tvers gjennom sentrum. For oss er ny E18 Vestkorridoren et miljøprosjekt og svært viktig for by- og tettstedsutvikling.
Å få mest mulig trafikk under bakken, sikre gode kollektivløsninger og en ny god sykkelvei i korridoren vil sikre bedre bomiljøer. Tunnel under Sandvika og Asker sentrum vil gi mulighet til utvikling i tråd med regionale og lokale planer.
Kommunene jobber med å redusere bilbruk og legge til rette for gående og syklende. Ny E18 er et miljøtiltak som vil sikre levelige forhold for titusener av innbyggere som lever og bor langs Norges meste belastede veistrekning. Derfor er det et miljø- og byutviklingsprosjekt for menneskene her, ikke kun et veiprosjekt.
- Hvis ikke ny E18 …:
Manglende avklaringer rundt trasévalg og fremdrift vil sette bolig- og næringsutvikling langs Vestkorridoren på vent på ubestemt tid. Manglende oppgradering av E18 medfører at bussen fortsatt står i stampe i lokale bilkøer, og sykkelen vil fortsatt være et risikofylt fremkomstmiddel mellom Asker, Bærum og Oslo, og næringstransporten gjennom Vestkorridoren vil fortsatt tape milliarder som følge av køer og uforutsigbar tidsbruk.
Vi mener ny E18 må fullføres helt til Drengsrud i Asker. Det må settes av midler til planlegging og regulering av etappe II og etappe III. Det vil gi gode effekter for mobilitet, miljø og menneskene i kommunene våre.