Økt bemanning i barnehagene i Bærum

Innbyggerforslag om økt bemanning i barnehagene i Bærum – og veien videre:
Kommunestyret behandlet 30. april et innbyggerforslag om å øke bemanningen i barnehagene i Bærum. Vi har forståelse for frustrasjonen som forslaget gir uttrykk for, og vi deler bekymringen for bemanningssituasjonen i Bærums-barnehagene.

Vi har sett, hørt og møtt barnehageansatte og foreldrene som står bak initiativet og oppropet som ble levert ordfører på budsjettmøtet i desember.

Christine Meling (V) er medlem av Bærum kommunestyre og hovedutvalg for oppvekst og utdanning. Foto: Elena Garm

Vi er alle utålmodige etter å bedre bemanningssituasjonen i barnehagene.

Hovedutvalget for oppvekst og utdanning (OPUT) er opptatt av å få et best mulig kunnskapsgrunnlag for å kunne gjøre gode vurderinger når vi skal vedta løsninger og foreta prioriteringer.

Hovedutvalget har derfor bedt kommunedirektøren om å se på hva vi kan gjøre for å rekruttere flere til å arbeide i våre barnehager og ikke minst, beholde ansatte i sektoren.

Hovedutvalget vedtok følgende 5. mars:

• Kommunedirektøren oppretter en rekrutteringsgruppe med mandat til å foreslå tiltak for å rekruttere og beholde ansatte i Bærums barnehager.
  • Kommunedirektøren kommer tilbake til utvalget med status for rekruttering og bemanning i barnehagene samt foreslåtte tiltak for rekrutteringsgruppa i god tid før behandling av neste budsjett- og økonomiplan, senest før sommeren.
  • Det bes om en statusrapport om hvordan tilleggsbevilgningene vedtatt i desember har fungert, om økonomiutviklingen i barnehagene, sykefraværsutviklingen og vikartilgangen til møtet i juni.
  • Kommunedirektøren bes om å komme tilbake til utvalget våren 2024 med en faglig vurdering av hvilke tiltak som best mulig vil kunne møte bemanningsutfordringene i Bærums-barnehagene. Det bes om at man blant annet ser på erfaringene med piloter i andre kommuner. Tiltakene vurderes opp mot hverandre og kostnadsberegnes.

Kommunestyret vedtok 30. april at kommunedirektøren skal vurdere innholdet i innbyggerinitiativet «øk grunnbemanningen i barnehagene».