Regjeringens angrep på Bærum

Regjeringen har lagt frem sitt forslag til nytt inntektssystem for kommunene. Bærum er den kommunen som ligger an til å tape mest, og forslaget er langt verre enn vi fryktet. For oss betyr dette at vi nå må kutte i tjenester. Kuttet rammer oss beinhardt, midt i en tid hvor vi står overfor store utfordringer. Vi hadde forventet mer forståelse for viktigheten av å løse disse.

Eksempler er økningen i ungdomskriminalitet, eldrebølgen og E18 i tunnel.

Regjeringen skal nå ta fra de rike og gi til de fattige, sier de selv. I Bærum bidrar vi allerede med 2,1 milliarder kroner av våre skatteinntekter til andre kommuner. Nå vil regjeringen at vi skal overføre ytterligere 500 millioner.

Kommuner i pressområder, slik som Bærum, opplever et generelt høyt kostnadsnivå. Ett eksempel på dette er våre skyhøye tomtepriser ved for eksempel bygging av skoler og barnehager.

Noen har trukket frem vår demenslandsby som et argument for å endre inntektssystemet. Som kommune har vi prioritert å drive innovasjon i demensomsorgen med mål om å få ned unødvendig medisinering og opp aktivitet og livskvalitet for mennesker med demens. Disse investeringene er viktige, ikke bare for oss, men for hele Kommune-Norge.

Regjeringens nye inntektssystem kortslutter totalt vår evne til nytenkning og innovasjon. Jeg håper Stortinget ser at løsningene i Kommune-Norge ikke er et nullsumspill der kommuner som satser og innoverer, må kutte enorme summer for å holde lysene på andre steder.

Vi ber ikke om mer penger fra staten. Vi ber om fortsatt mulighet til å løse de store samfunnsutfordringene vi har. Vi ber om forståelse for viktigheten av verdiskaping, kompetanse og arbeidsplasser.

Stortinget må ta til fornuft når inntektssystemet skal debatteres i juni. Med regjeringens forslag vil store kommuner svekkes, og forslaget vil kun ha marginal effekt i mange andre kommuner. Dette virker mer som symbolpolitikk enn et ønske om å styrke kommunene i Norge.

Dette forslaget er heller ikke bærekraftig over tid. Det tar ikke for seg de virkelig store og krevende utfordringene kommunene står overfor.

Det er tydeligvis viktigere for regjeringen å bruke penger på nye fylkeskommuner, domstoler ingen lenger vil ha og gjenåpning av lensmannskontorer. Det bidrar hverken til mer velferd eller til å løse noen av våre store utfordringer.

Neste år er det heldigvis stortingsvalg.