Regjeringens nye skattegrep koster Bærum 486 millioner kroner i året

Regjeringen har lagt frem et forslag til nytt inntektssystem for kommunene. I dag er det slik at kommuner med høye skatteinntekter må overføre 60 prosent av det overskytende beløpet over gjennomsnittet for alle kommuner til kommuner med lavere skatteinntekter. Bærum overfører med dette systemet 2,1 milliarder kroner til andre kommuner.

Regjeringen foreslår nå å øke denne skatteutjevningen fra 60 til 64 prosent. Foreløpige beregninger viser at dette vil koste Bærum 486 millioner kroner ekstra i året, og beløpet kan bli enda høyere.

Bærum Høyre er sterkt imot denne endringen, og mener dette vil skape en svært alvorlig situasjon for kommunen vår. Endringen vil ramme kommuner med god økonomi hardt, og har kun en marginal effekt for de andre kommunene. Kostnadsnivået i Bærum er allerede høyt, og denne endringen vil legge hardt press på kommuneøkonomien. Regjeringen burde heller styrket de kommunene som virkelig trenger det. Hvis man virkelig vil styrke kommuneøkonomien så må totalfinansieringen økes. Vi opplever forslaget fra Regjeringen mer som symbolpolitikk enn et forsøk på å styrke kommunene.

Endringen kan få dramatiske konsekvenser for innbyggerne i Bærum. Vi vil aldri klare å ta et slikt inntektstap uten å måtte kutte i tjenester. Konsekvensene av forslaget til AP og SP kan i ytterste konsekvens bety at skoler og sykehjem må legges ned i kommuner med høye skatteinntekter – for å finansiere Regjeringens distriktspolitikk.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog har uttalt seg om saken til blant andre Budstikka og NRK. Bærum Høyre vil fortsette å jobbe mot dette forslaget.